Ефективність формування позитивного ставлення студентів гуманітарних спеціальностей до
здоров’язбережувальної діяльності залежить від інтеграції та координації зусиль державних і громадських організацій у
сфері формування здоров’язбережувальної діяльності, активності засобів масової інформації у пропаганді здорового
способу життя, впровадження інноваційних освітніх програм і тренінгів, зорієнтованих на формування життєвих
навичок майбутніх фахівців, які ведуть до збереження, зміцнення та відтворення здоров’я. Обов’язковим є проведення
відповідної державної політики щодо здоров’язбереження.
In the article
features of optimization of impellent activity and physical perfection of the students of humanitarian specialties are considered. It is
pointed out that the effectiveness of forming a positive attitude of the students of humanitarian specialties to the health of savings
activity depends on the integration and coordination of efforts of state and public organizations in shaping the health of savings
activities, the activity of the media in promoting healthy lifestyles, the introduction of innovative educational programs and trainings
focused on formation of life skills of the future specialists, which lead to preservation, strengthening and reproductive health. It is
mandatory to conduct an appropriate state policy on health savings. The author focuses attention on the fact that motor activity is an
integral part of the way of life and behavior of a young person, which is determined by socioeconomic and cultural factors, depends
on the organization of physical education, morph functional features of the organism, the type of nervous system, the amount of free
time, motivation for classes, etc. Optimal motor activity and health-saving activity of students of humanities are of primary importance
for the development of the physical conditions of the adaptive capacity of students to study load.
The results of the conducted research of students on their representation about whether they managed to change the state
of health in a positive direction in recent years are analyzed; students feel the need to change their own way of life; what percentage
of students perform morning hygienic gymnastics daily; perform physical pauses during the school day; what percentage of the
students interviewed are regularly engaged in the sports section; what percentage of students have the optimal motor activity.