DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 9 (103) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21699
Title: Оперативная диагностика больших движений при реабилитации больных церебральным параличом с I-III уровнем моторного развития
Authors: Седляр, Ю. В.
Чухловина, В. В.
Keywords: церебральный паралич
диагностика
физическая реабилитация
церебральний параліч
діагностика
фізична реабілітація
cerebral palsy
diagnostics
physical rehabilitation
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Седляр, Ю. В. Оперативная диагностика больших движений при реабилитации больных церебральным параличом с I-III уровнем моторного развития / Ю. В. Седляр, В. В. Чухловина // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 9 (103). - С. 81-85.
Abstract: В статье представлены рекомендации по диагностике больших движений в процессе реабилитации больных церебральным параличом с І-ІІІ уровнем моторного развития. Оперативная диагностика может применяться для изучения динамики двигательной функции в ходе занятия или проведения физиотерапевтической процедуры. При этом определённое время используется одна и та же комбинация тестов или их композиция определяется особенностями занятий или процедур. Комплексный оперативный тест должен быть индивидуальным и состоять из 2-4 заданий отобранных не только из наборов сокращённого тестирования, но из всего состава теста GMFM-88. Желательно использовать тесты, имеющие количественные характеристики. Для оперативной диагностики детей с I уровнем моторного развития могут использоваться упражнения из блока Е, со II уровнем моторного развития из блоков В, С, D, E, с III уровнем моторного развития из блока В, а также более сложных чем в наборе GMFM ITEM SET 1 упражнений из блока А. При выборе тестов необходимо исходить из того, что первоначальная оценка их выполнения должна быть "начал выполнять" или "выполнил частично".
У статті представлені рекомендації по діагностиці великих рухів в процесі реабілітації хворих на церебральний параліч з І-ІІІ рівнем моторного розвитку. Оперативна діагностика може застосовуватися для вивчення динаміки рухової функції в ході заняття або проведення фізіотерапевтичної процедури. При цьому певний час використовується одна й таж комбінація тестів або їх композиція визначається особливостями занять чи процедур. Комплексний оперативний тест повинен бути індивідуальним і складатися з 2-4 завдань відібраних не тільки з наборів скороченого тестування, але з усього складу тесту GMFM-88. Бажано використовувати тести, які мають кількісні характеристики. Для оперативної діагностики дітей з I рівнем моторного розвитку можуть використовуватися вправи з блоку Е, з II рівнем моторного розвитку з блоків В, С, D, E, з III рівнем моторного розвитку з блоку В, а також більш складних ніж в наборі GMFM ITEM SET 1 вправ з блоку А. При виборі тестів необхідно виходити з того, що первісна оцінка їх виконання повинна бути "почав виконувати" або "виконав частково".
The effectiveness of rehabilitation procedures for patients with cerebral palsy is connected from using of stage, current and express (urgent) diagnostics of gross motor function. However, the analysis of professional literature for this issue shows the modern diagnostic methods do not allow providing express diagnostics. It ultimately affects the quality of rehabilitation procedures. Thus, the development of express diagnostic tools will improve the efficiency of rehabilitation of patients with cerebral palsy. The aim of the article is to develop methods of express (urgent) diagnostics for process of rehabilitation the patients with cerebral palsy. The achieving this goal based on studying the already existing practice of applying the GMFM-66-IS ITEM SET. The express (urgent) diagnostics can be used to study changes in motor function during a single training or a physiotherapy procedure. The same combination of item can be used some time or their composition is determined by the features of the exercises or procedures. The complex express test should be individual and consist of 2-4 item selected not only from the GMFM-66-IS (ITEM SET), but from the GMFM-88. It is desirable to use item that have quantitative characteristics. For the express diagnostics of children in Level I of function can be used item from "E: WALKING, RUNNING & JUMPING", in Level II of function from "B: SITTING", "C: CRAWLING & KNEELING", "D: STANDING", "E: WALKING, RUNNING & JUMPING", in Level III of function from "B: SITTING", and also item from "A: LYING & ROLLING" more complex than in the GMFM ITEM SET 1. During selecting items, it is necessary that the initial assessment of their performance should be "initiates" or "partially completes." This will allow us to observe positive changes in the motor function.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21699
Appears in Collections:Випуск 9 (103)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sedliar_Chuhlovina.pdf247.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.