Стаття присвячена визначенню основних критеріїв та рівнів сформованості математичної
компетентності майбутніх вчителів математики у процесі вивчення фахових дисциплін. Критерії
сформованості математичної компетентності розглядаємо як сукупність сутнісних ознак, які
дають можливість зробити висновки про стан та рівень її сформованості, при цьому ступінь
сформованості визначається в конкретних показниках, які характеризуються в свою чергу низкою
ознак. Обґрунтовано, що критеріями сформованості математичної компетентності визначено
когнітивний, процедурно-технологічний, інтелектуальний. У статті також обґрунтовано їх показники на основі сутності структурних компонентів математичної компетентностідля
досягнення високих результатів у підвищенні рівня досліджуваного поняття. У статті
представлено фрагмент розробленої системи контролюючих засобів перевірки сформованості
різних показників математичної компетентності майбутніх вчителів математики, зокрема,
варіанти контрольних робіт, тести на відповідності, тексти індивідуально-дослідних завдань,
компетентністні задачі з фахових дисциплін тощо.
The article is devoted to the definition of the basic criteria and levels of formation of the mathematical
competence of future teachers of mathematics in the process of studying special disciplines. The criteria for
the formation of mathematical competence are considered as a set of essential features that allow us to draw
conclusions about the state and the level of its formation, while the degree of formation is determined in
specific indicators, which are characterized in turn by a number of features. It is substantiated that the
criteria for the formation of mathematical competence are determined by cognitive, procedural,
technological, and intellectual. The article also substantiates their performance based on the essence of the
structural components of mathematical competence for achieving high results in raising the level of the
concept under study. The cognitive criterion determines the degree of knowledge of the theoretical
knowledge, since they are the basis for the formation of any professional activity. With the indicators of this
criterion, we choose the depth of knowledge and the volume of knowledge. The procedural-technological
criterion is characterized by the ability to use theoretical knowledge in solving professional problems. The
severity of this criterion is reflected in the following indicators: the level of formation of basic mathematical
skills and skills, manifested in the ability to solve mathematical problems; the level of ownership of
information technology, the ability to work with data, hence the indicators of this criterion are procedural
skills and technological skills. The intellectual criterion expresses the appearance of professionally
significant personality traits that acquire their development in the process of training, therefore, the
indicators of the intellectual criterion of the formation of the mathematical competence of the future teacher
of mathematics, we chose the predictive skills and variability of students’ thinking. The article presents a
fragment of a developed system of controlling means of checking the formation of various indicators of
mathematical competence of future mathematics teachers, in particular, variants of control works,
conformity tests, texts of individual research tasks, competence problems in special disciplines, and the like.