У статті розглянуто проблему навчання учнів з особливими потребами в умовах
інклюзії,проаналізовано статистичні дані і виявлено кількість дітей з особливими освітніми
потребами. Проаналізовано закон “Про освіту” та встановлено, що діти з особливими потребами
мають право навчатися у звичайних загальноосвітніх закладах. Вивчено в чому полягає основний
принцип діяльності інклюзивної школи. Виділено форми інклюзивного навчання та основні
інклюзивно-педагогічні компетенції, необхідні вчителю, який має в класі дитину з особливостями
психофізичного розвитку Визначено в чому полягає проблема навчання учнів з особливими потребами
в умовах інклюзії.
The article deals with the problem of teaching students with special needs in conditions of inclusion,
analyzes statistical data and identifies the number of children with special educational needs. The law “On
Education” is analyzed and it is established that children with special needs have the right to study in
ordinary general educational institutions. The study of what is the main principle of the activity of an
inclusive school is studied. The forms of inclusive education and the main inclusive and pedagogical
competencies necessary for the teacher who has a child with a particular psychophysical development in the
class are identified. The problem of teaching students with special needs in the conditions of inclusion is
determined.