В статті висвітлено особливості використання проектних технологій під час навчання
математики учнів 5-х класів. Наведено аргументи доцільності включення в навчальний процес
проектів різних видів. Визначено суть поняття “практико-орієнтовані проекти” та сформульовано
вимоги до їх використання в процесі навчання математики п’ятикласників. Наголошено, що
практико-орієнтоване навчання дозволяє шляхом набуття життєвого досвіду практичної
діяльності, ведення розрахунків, планування та самоконтролю сформувати в учнів вміння
застосовувати математичні знання і вміння в життєвих ситуаціях, розвивати вміння аналізувати,
систематизувати, узагальнювати, здійснювати пошукову, дослідницьку роботу, формувати навички
співробітництва, спілкування, вміння працювати в колективі. Запропоновано шляхи пошуку тем
навчальних проектів. Наведено зразки мотиваційних завдань та методичні рекомендації щодо їх
використання.
The article is devoted to the peculiarities of using practical-oriented projects during the study of
mathematics in the 5th grade. Considered different approaches to determining the method of projects
contained in the scientific and methodological literature. Reasonable expediency of using the method of
projects during the study of mathematics in the 5th grade іs substantiated. As the implementation of each
project involves students passing certain stages of educational activity: analytical, practical, final, control,
the article contains advice on the efficient organization of each of these stages. The system for evaluating
pupil’s project works and methods for finding problem situations for the creation of educational projects is
offered. The essence of the practical-oriented project is determined. The example of a specific project work
formulates the requirements for their effective organization in the process of teaching mathematics, ways of
updating basic knowledge and enhancing motivation for their implementation. The following tips and
recommendations will improve the effectiveness of using practical projects in the process of learning
mathematics and, as a consequence, increase the interest and learning motivation of pupils to the study of
mathematics in general.