У статті розглядаються методичні підходи до організації узагальнення знань з фізики як
важливої складової навчальної діяльності учнів. Встановлено, що в процесі узагальнення знань учні
мають можливість доповнити і поглибити одержані знання, усвідомити найбільш суттєві зв’язки
між компонентами навчального матеріалу, що забезпечує високу ефективність активізації
мислення та організації їх самостійної діяльності. Показано, що узагальнення навчального
матеріалу дозволяє здійснити його аналіз і забезпечує більш глибоке розуміння і засвоєння фізичних
понять. Доведено, що ефективною формою організації узагальнення знань з фізики є факультативні
курси. Для прикладу наведено у скороченому вигляді зміст факультативного курсу “Магнітне поле”
для учнів 9-го класу, значною перевагою якого є те, що його зміст сконструйований з урахуванням
змісту навчального матеріалу розділу “Електромагнітне поле” курсу 11-го класу, що дозволяє
реалізувати принцип наступності при вивченні магнітних явищ в основній та старшій школах.
Показано, що використання факультативних курсів з метою узагальнення навчальної інформації
буде найбільш ефективним у тому випадку, якщо у змісті факультативного курсу містяться
елементи знань, які формуються з урахуванням змісту підручника і можуть бути використані
учнями як під час уроків фізики, так і в самостійній навчальній діяльності.
The article deals with the methodical approaches to the organization of generalization of knowledge
in physics as an important component of educational activity of students. It is established that in the process
of generalization of knowledge students have the opportunity to supplement and deepen the acquired
knowledge, to realize the most significant relationships between components of educational material, which
ensures high efficiency of activation of thinking and organization of their independent activity. It is shown
that the generalization of the educational material allows for its analysis and provides a deeper
understanding and assimilation of physical concepts. It is proved that an effective form of organization of
generalization of knowledge in physics is elective courses. For an example, the content of the optional
course “Magnetic field” for students of the 9th form is given in the abbreviated form, the significant
advantage of which is that its content is constructed taking into account the content of the educational
material of the section "Electromagnetic field" of the 11th form, which allows to realize the principle
continuity in the study of magnetic phenomena in primary and secondary schools. It is shown that the use of
optional courses in order to generalize educational information will be most effective if the content of an
optional course contains elements of knowledge that are formed taking into account the contents of the
textbook and can be used by students both during physics lessons and in self-study activities .