Розглянуто питання фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп, хворих на ожиріння. Установлена невідповідність суспільних запитів до психофізичного стану випускників вищої школи і низьким практичним результатом. Вирішено питання щодо можливостей перебудови занять з фізичного виховання для студентів спеціальних медичних груп, хворих на ожиріння, на основі упровадження запропонованих нововведень. Представлено результати упровадження у навчальний процес спеціальних медичних груп авторської програми, яка вирізняється наявністю програмування занять та урахуванням результатів перманентного контролю. Експериментальна перевірка засвідчила високу ефективність запропонованої розробки у вирішенні поставлених завдань, фізичного виховання студентів, хворих на ожиріння, аніж традиційна, що вказує на доцільність її впровадження у фізичне виховання студентів спеціальних медичних груп.
Рассмотрены вопросы физического воспитания студентов специальных медицинских групп, больных ожирением. Установлено несоответствие общественных запросов к психофизическому состоянию выпускников высшей школы и низким практическим результатом. Решен вопрос о возможностях перестройки занятий по физическому воспитанию для студентов специальных медицинских групп, больных ожирением, на основе внедрения предложенных нововведений. Представлены результаты внедрения в учебный процесс специальных медицинских групп авторской программы, которая отличается наличием программирования занятий и учетом результатов перманентного контроля. Экспериментальная проверка показала высокую эффективность предложенной разработки в решении поставленных задач физического воспитания студентов, больных ожирением, чем традиционная, что указывает на целесообразность ее внедрения в физическое воспитание студентов специальных медицинских групп.
The article the physical education students, obese patients, who are engaged in special medical groups in universities is considered. With regard to students, this problem is most urgent, has been proven. The task of the work – а practical justification of the impact of the experimental program on improving the functional status in the process physical education of students of special medical group of obese patients. Research methods: pedagogical experiment, pedagogical testing: methods of testing the functional state, methods of mathematical statistics. The experiment was attended by 80 students of Lviv Polytechnic National University with of obese patients during a three-year physical education course, with equal numbers of female and male students participating. The criteria for the effectiveness of the study the dynamics of the investigated parameters it was. In the physical education of the students of the experimental group during the three years of physical education a pilot program of the author continuously during the nine months of training has been introduced with the provision of recommendations for occupations during the holiday. A gradual programming of classes based on the results of permanent control became differences of such a program from the current. The high efficiency of the proposed development in solving the problems of physical education of students with obesity than traditional was experimentally proved. Of its introduction into the physical education of students of special medical groups is indicating the expediency.