Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі. На основі аналізу науково-педагогічних джерел узагальнено, що поняття "готовність" є багатоаспектною категорією та складається з певних елементів, що визначають її структуру. Готовність до різних видів педагогічної діяльності визначається як особистісне утворення комплексу внутрішніх умов, мотивів, знань і засобів діяльності, навичок та вмінь їх практичного застосування, особистісних якостей, що забезпечують ефективність професійної педагогічної діяльності. Готовність майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі розглядається як результат підготовки до професійної педагогічної діяльності та характеризується системою ціннісних орієнтацій, знаннями, уміннями та сформованими навичками здоров’язбереження у поєднанні з особистісними якостями педагога. Обґрунтовано структуру готовності майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі, що складається з аксіологічного, гносеологічного, праксеологічного та особистісного структурних компонентів.
Статья посвящена проблеме подготовки будущих учителей физической культуры к здоровьесберегательной деятельности в основной школе. На основе анализа научно-педагогических источников обобщенно, что понятие "готовность" является многоаспектной категорией, состоит из определенных элементов, определяющих ее структуру. Готовность к различным видам педагогической деятельности определено как личностное образование комплекса внутренних условий, мотивов, знаний и средств деятельности, навыков и умений их практического применения, личностных качеств, которые обеспечивают эффективность профессиональной педагогической деятельности. Готовность будущих учителей физической культуры к здоровьесберегательной деятельности в основной школе рассматривается как результат подготовки к профессиональной педагогической деятельности и характеризуется системой ценностных ориентаций, знаниями, умениями и сформированными навыками здоровьясбережения в сочетании с личностными качествами педагога. Обосновано структуру готовности будущих учителей физической культуры к здоровьесберегательной деятельности в основной школе, которая состоит из аксиологического, гносеологического, праксеологического и личностного структурных компонентов.
The article is devoted to the problem of the will-be physical culture teachers training to the health keeping activity in the secondary school. The actuality of the research is substantiated by the fact that the contemporary reality changes the social order of the society for the high school to the root and puts forward tasks about professionals training, able to keep and strengthen the growing generations’ health. The issue, connected with will-be physical culture teachers’ training to the health keeping activity is presented fragmentarily in the subjects, thus one cannot expect such conditions to provide the necessary level of mastering knowledge and skills as to the health keeping activity to the will-be teachers in conditions of secondary educational establishments. Based on the analysis of the scientific and pedagogical sources there has been generalized that the notion "readiness" is a many-sided category and consists of certain elements defining its structure. Readiness to different kinds of the pedagogical activity is defined as a personal entity, characterizing the complex of the inner conditions, motives, knowledge and means of activity as well as the skills of their practical appliance, personal qualities, providing the effectiveness of the professional pedagogical activity. In the article the readiness of the will-be physical culture teachers to the health keeping activity in the secondary school is considered as the result of the training to the professional pedagogical activity, being characterized by the system of the valuable orientations, knowledge and the acquired skills of the health keeping combined with the personal qualities of the pedagogue. There has been substantiated the general structure of the will-be physical culture teachers’ readiness to the health keeping activity in the secondary school, being characterized by the conscious values of health keeping, by the formed knowledge as well as the acquired skills of the pedagogical activity in combination with the personal qualities of the pedagogue. This structure of the readiness consists of the axiological, gnoseological, praxeological and the personal components.