Розглянуто питання підвищення ефективності фізичного виховання студентської молоді у вищих навчальних
закладах шляхом впровадження занятій з кікбокс аеробіки. Відзначено, що музичний супровід занять використовується у
багатьох видах спорту, у тому числі в ударних видах єдиноборств, і має ряд переваг. Це дозволяє опановувати рухи у
певному ритмі і темпі, регулювати інтенсивність навчально-тренувального процесу, позитивно впливає на зняття
нервово-емоціонального навантаження тощо. Підкреслено, що проведення занять з кікбокс аеробіки та використання
музичного супроводу в ударних видах єдиноборств, сприяє підвищенню рівня функціональних можливостей організму
студентів, спеціальної витривалості, координаційних здібностей та технічної майстерності, а також (з позиції
біомеханічних закономірностей створення рухів) виявлено позитивний вплив музичного супроводу на використання силі
пружної деформації м’язів, сили реакції опори та хвилеподібний переніс енергії під час виконання ударних серій і
комбінацій.
The issues of the increase of students’ physical education effectiveness in higher educational institutions through the
introduction of kick-box aerobics classes are considered. It is noted that the musical background of the classes is used in many
sports, including martial arts and has a number of advantages. This allows to master the movement in a certain rhythm and tempo,
adjust the intensity of training process, reduce the neuro-emotional load etc. It is emphasized that conducting kick-box aerobics’
classes with musical accompaniment in combat types of martial arts, contributes to the increase of the level of students bodies’
functional capabilities, special endurance, coordination abilities and technical skills. Examining the question from the position of the
patterns of the sports movements’ formation, the positive influence of musical accompaniment on the usage of the elastic
deformation of muscles’ force, the power of the supporting resistance and wave-like energy transfer during the performance of
individual blows by hands and feet or series and combinations was revealed. Musical background plays a significant role in the
process of conducting classes. Melody and style of music influences the emotional mood and interest of students, rhythm and tempo
affects the magnitude of their load impact on their body. Correctly selected music according to the movements helps to strengthen
the muscular feeling, and the auditory analyzers to remember the movements. At the same time, music is a means of formation of
the ability to perform movements in accordance with the rhythm, dynamics, and character of the work. The optimal technique of using music contributes to the successful consolidation of the motor skill.