У статті приведені дані аналізу відносно напрямів реформування фізичного виховання в системі вищої освіти.
Проаналізовані дані щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України за 2017 рік для прийняття
відповідних управлінських рішень. Розглянуті шляхи впровадження концепції саморозвитку в процесі фізичного виховання
студентів; обґрунтована технологія побудови індивідуальної освітньої траєкторії студента в режимі самостійної
форми занять. На цій основі здійснювалося теоретичне осмислення змісту і структури здоров’яформуючих освітніх
технологій, обґрунтування технологічних принципів стратегічного планування з метою формування системи
оздоровлення, а також соціальне проектування впровадження рекреаційної системи.
To the article data of analysis are driven in relation to directions of reformation of physical
education in the system of higher education. Data of annual evaluation of physical preparedness of population of Ukraine are
analyses for 2017 for the acceptance of corresponding administrative decisions. The ways of introduction of conception of selfdevelopment
are considered in the process of physical education of students; technology of construction of individual educational
trajectory of students is reasonable in the mode of independent form of employments. Contradiction and features of self-perfection
are educed and described in physical education; the substantive provisions of conception of саморазвития are set forth, both in
physical and intellectual plan of student young people of Ukraine. On this basis the theoretical comprehension of maintenance and
structure of health of formative of educational technologies came true. Self-development strategy helps to create the personal
interest of each student in individual motor needs and discuss personal problem situations. The solution of these issues relies on the
staff of the counseling centers on the basis of the Department of Physical Education. These changes concern the creation of new
educational standards, updating and reviewing curricula, the content of educational and teaching materials, forms and methods of
training. This will allow the programmatic basis of physical education to orientate on system design, which will contribute to
increasing the level of physical health and safe life of young people.