У статті розглядається специфіка передачі інформації дітям із порушеннями слухової функції під час навчання
їх рухових дій, спираючись на особливості їхнього психофізичного розвитку. З’ясовано, що особливiстю керування
руховою дiяльнiстю дiтей є мовленнєва регуляцiя, що пов'язана зi сприйманням i засвоєнням необхiдної iнформацii про
pyxoвi дiї. Мовлення дiтей з порушенннями слухової функції має свою специфіку та характеризується ускладненим
сприйманням мовленнсвих сигналiв, їх перекрученням, обмеженістю словникового запасу, труднощами розумiння деяких
граматичних форм тощо. Відтак за Л. С. Виготським, навчання дiтей з порушеннями слуху повинно йти "обхiдними
шляхами" з урахуванням особливих умов сприймання мовлення дитиною i об'єктивними закономiрностями розвитку її
мовленнєвої функції. Доведено, що у корекцiйно-педагогiчному процесi з фізичного навчання і виховання цієї нозологічної
групи дiтей доцільним є використання комплексного підходу до передачі інформації від вчителя фізичної культури до
дытей з порушеннями слухової функції. Це дозволяє активізувати компенсаторні механізми, що сприяє корекції їхньої
рухової сфери, позитивно позначається на швидкості формування знань, умінь і навичок, розвитку рухового
потенціалу цієї категорії дітей.
Вибір вчителем загальних і специфічних засобів спілкування і методів навчання дітей цієї категорії залежить
від ряду факторів: віку, ступеня зниження слуху або групи глухоти, мовленнєвого і психофізичного розвитку дітей,
складності фізичної вправи, що розучуэться, етапу навчання рухової дії, можливості надання оперативної інформації
під час безпосереднього виконання фізичної вправи, місця знаходження вчителя в спортивному залі або на майданчику
відносно дітей з порушеннями слухової функції, його відстані від дітей та ін.
The article deals with the characteristic features of the transmission of information to children with hearing disorder, based
on the peculiarities of their psychophysical development, while studying their motion activity. It was found out that the peculiarity of
the management of motion activity of children is the speech regulation, which is related to the perception and assimilation of the
necessary information about the motion action. The speech of children with hearing disorder has its own specificity and is
characterized by complicated perception of speech signals, their distortion, limited vocabulary, difficulty in understanding certain
grammatical forms, and so on. Therefore, according to S. S. Vygotsky, the training of children with hearing disorder should go
"bypass ways" taking into account the special conditions of perception of speech by the child and the objective ways of development
of its speech function. It is proved that in the correctional-pedagogical process of physical training and education of this nosological
group of children is expedient to use a complex approach to the transfer of information from the teacher of physical culture to
children with hearing disorder.
This allows to activate compensatory mechanisms, which helps to correct their motion sphere, positively affects the speed
of formation of knowledge, abilities and skills, development of motion potential of this category of children.
The choice of the teacher of general and specific means of communication and teaching methods for children of this
category depends on a number of factors: age, degree of hearing loss or deafness, speech and psychophysical development of
children, the complexity of physical exercise, the stage of training of motor activity, the ability to provide operational information in
direct execution physical exercise, the location of a teacher in a gym or on a playground for children with a disturbed auditory
function, its distance from children, etc.