В статті розглянуто питання розвитку витривалості у студентів, які спеціалізуються в настільному
тенісі. Метою роботи стало визначення динаміки розвитку витривалості у студентів, які спеціалізуються у
настільному тенісі. У роботі уточнено поняття «розвиток витривалості» стосовно гравців з настільного тенісу.
Відповідно до цього була побудована експериментальна програма вдосконалення витривалості гравців у настільний
теніс. Для дослідження динаміки рівня витривалості студентів, був використаний Гарвардський степ-тест.
Результати дослідження показали, що здатність до виконання інтенсивної механічної роботи тривалий час без
зниження її ефективності у студентів контрольної групи значно покращилась: високий рівень був визначений у 70%, в
той час як більшість студентів контрольної групи продемонструвала рівень «вище середнього».
The article deals
with issues of endurance development for students, who specialize in table tennis. The aim was to determine the dynamics of
endurance of students, who specialize in table tennis.
The analysis of recent publications has shown that scientists and sports professionals are paying attention to the
problem of endurance development in this sport, considering it as the main cause of many defeats in the long and intense
struggle. The contradictions associated with the need to increase the level of endurance in table tennis and the lack of study of this aspect of the technique of table tennis have been identified.
In the work the concept of «development of endurance» to the players in table tennis – is the process of increasing
opportunities for long-term performance of the athlete physical exertion at high rates of coordination and attention, which is in
year-round training cycle and is aimed at the consistent adaptation of the organism to heavy loads and improve moral volitional
qualities of an athlete.
In accordance with this definition, an experimental program for improving the endurance of table tennis players was
proposed. To study the dynamics of students' endurance, the Harvard step test was used. The results of the research showed
that the ability to perform intensive mechanical work for a long time without reducing its effectiveness in students of the
experimental group has significantly improved. A high level was determined in 70% of tennis players, while among the students
of the experimental group the majority (63,6%) demonstrated a level «above average».