Одним із сучасних напрямків удосконалення навчання предмету «Фізична культура» є диференціація форм,
засобів і методів фізичного виховання. Розвиток рухових здібностей школярів є запорукою їх здоров’я. Автором
пропонується програмування розвитку рухових здібностей дівчат початкової школи з урахуванням їх індивідуально –
соматотипологічних особливостей. У статті наведено результати дослідження з планування фізичної підготовки
дівчат молодшої школи з урахуванням їх соматотипу. Показано ефективність впровадження даного планування в
процесі уроків фізичної культури.
The generalization of scientific sources on differentiated programming of physical education of
school-age children shows that the effective solution of this problem depends on the degree of formation of certain organizational
and methodological aspects.
The first direction involves finding the most effective ways of organizing motor activity of pupils in the mode of the school
day. In the opinion of the authors, this is primarily due to the strengthening of the physical health of children and adolescents.
Programming the development of motor abilities of students, as well as general programming of exercises, requires
compliance with a certain algorithm. However, differentiated programming also involves taking into account the hereditary
morphorous features of those who are engaged.
The results of research from planning of physical preparation by girls of primary school is offered in this article considering
their somatical type. It is shows the effectiveneesinculeation of given planning in lessons process of physical culture.
The choice of a somatotype as a criterion for the differentiation of girls 7-10 years in this study is due to its genetic
conditionality, the real possibility of practical implementation and inexplicability in pupils of junior school age.