DSpace at library NPU Dragomanova » Освітній дискурс » Випуск 7 (8) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21519
Title: Філософія освіти: соціально-філософські проблеми та тенденції розвитку сучасної української шкільної освіти
Other Titles: Preconditions and factors of the transformation of higher pedagogical education in the Slovak Republic
Authors: Парфьонова, О. І.
Keywords: філософія освіти
українська освіта
загальна середня освіта
philosophy of education
ukrainian education
general secondary education
Issue Date: 2018
Publisher: ПП "Вид-во "Гілея"'
Citation: Парфьонова, О. І. Філософія освіти : соціально-філософські проблеми та тенденції розвитку сучасної української шкільної освіти = Preconditions and factors of the transformation of higher pedagogical education in the Slovak Republic / О. І. Парфьонова // Освітній дискурс. Гуманітарні науки : збірник наукових праць = Educational discourse. Humanities sciences : collection of scientific papers. – Київ : «Видавництво «Гілея», 2018. – Вип. 7 (8). – С. 95-104.
Abstract: Отже, ціннісне підґрунтя філософії освіти випливає з визначення дуальності філософії як системи світогляду через призму педагогіки та освіти, а проблеми, пов’язані з кризовими явищами системи, є актуальними для філософії освіти і становлять об’єкт досліджень і дискусій широкого кола фахівців, а саме у питаннях управління системою, ефективного менеджменту, усвідомлення того, що об’єктом купівлі-продажу є не сама освіта, як процес здобуття знань, а освітня послуга, до якої належить комплекс матеріальних і нематеріальних ресурсів, необхідних для процесу навчання; відмова від багатьох традицій радянської доби і впровадження ідей освіти та підходів виховання сучасних дітей як покоління іншого, нового майбутнього; взаємозв’язок педагогіки й інших галузей науки.
Consequently, the value basis of the education philosophy derives from the definition of the duality of philosophy as a system of worldview through the prism of pedagogy and education, and the problems associated with the crisis phenomena of the system, are relevant to the education philosophy and constitute the object of research and discussion of a wide range of specialists, namely in the management of the system, effective management, the awareness that the object of sale is not education itself, as a process of obtaining knowledge, and educational service, which belongs to the complex of material and intangible resources, it is necessary them for the learning process; the abandonment of many traditions of the Soviet era and the introduction of ideas of education and approaches to the upbringing of modern children as a generation of another, a new future; the relationship of pedagogy and other branches of science.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21519
Appears in Collections:Випуск 7 (8)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parfonova O. I..pdf226.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.