DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 7 (101) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21484
Title: Професійно орієнтована програма занять за методикою пілатес для студенток економічних спеціальностей
Other Titles: Professionally oriented program of pilates lessons for woman students of economical specialties
Authors: Петренко, О. П.
Петренко, Н. В.
Keywords: професійно
орієнтована
програма
пілатес
студентки
фізичне виховання
professionally
oriented program
pilates
woman students
physical education
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Петренко, О. П. Професійно орієнтована програма занять за методикою пілатес для студенток економічних спеціальностей / О. П. Петренко, Н. В. Петренко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018 – Вип. 7 (101). – С. 70-76.
Abstract: Обґрунтовано експериментальну професійно орієнтовану програму занять за методикою пілатес для студенток економічних спеціальностей, через цільове застосування обраних засобів з метою покращення їх професійно важливих якостей. Основоположною метою програми було покращення професійно важливих якостей студенток економічних спеціальностей які є необхідними для майбутньої професійній діяльності. Експериментальна програма занять включає в себе мотиваційний, теоретичний (або пізнавальний) і практичний критерії. Розвиток та удосконалення професійно важливих якостей студенток забезпечується диференційованим співвідношенням виконуваних вправ в кожному блоці експериментальної програми. У дослідженні прийняли участь 315 студенток, із яких 161 студентка першого курсу і 154 студентки другого курсу Сумського державного університету. Встановлено: зростання рівня мотивації до занять фізичними вправами у студенток; використання обраної методики дозволило покращити рівень психофізіологічних якостей студенток економічних спеціальностей; виявлено покращення важливих для майбутньої професій фізичних якостей
Today, the problem of professionally applied physical training is not paid enough attention. These aspects require systematization and refinement in connection with the growing needs of modern specialists. Increasing the efficiency and quality of the process of physical education of student youth is associated with the search for modern scientifically based forms, means and methods of physical education, in turn, to help solve this problem. To date, the program on the discipline "Physical Culture" provides practical classes on physical education at 1-3 courses once a week for two academic hours. Numerous scientific publications testify to that with such organization of classes on preservation and improvement of health physical preparation of student's youth is impossible. The consequence of this provision is a steady decline in students' interest in such occupations, and, most importantly, a reduction in motor activity, which leads to negative consequences in health status. The experimental professionally oriented program of lessons by the method of Pilates for students of economic specialties with purposeful application of the selected means for increasing their professionally important qualities is substantiated. The main goal of the program was to improve the professionally important qualities of students in the specialties of the economy, which are necessary for future professional activities. The experimental research program includes motivational, theoretical (or cognitive) and practical criteria. The development and improvement of the professionally important qualities of students is provided by a different ratio of exercises performed in each block of the experimental methodology. The study involved 315 female students, of which 161 first-year students and 154 second-year students of Sumy State University. Revealed: increasing the level of motivation of students; the use of the chosen methodology has made it possible to improve the level of psychophysiological qualities of students in the specialties of the economy; determined the improvement of physical qualities important for future professions.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21484
Appears in Collections:Випуск 7 (101)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrenko E., Petrenko N..pdf231.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.