Актуальність даної роботи обумовлена пошуком та обґрунтуванням доцільності впровадження
здоров’язбережувальної технології «Навчання у русі», сприяючою розширенню обсягів рухової активності учнів
початкових класів на основі імітаційно-рухового відтворення змісту навчального матеріалу безпосередньо під час уроків
з різних предметів, де навчальний предмет використовується не тільки як джерело навчальної інформації, але і як засіб
розвитку просторової уяви про сутність її змісту, сприяючи концентрації уваги учнів, запобіганню розумової втоми,
підтримці та збереженні рівня здоров’я, профілактиці та корекції порушень постави, захворюваності на часті гострі
респіраторно-вірусні інфекції, гармонійності фізичного та рухового розвитку учнів початкових класів.
The relevance of the content of this article is determined by the appropriateness of introducing the health-saving technology
"Learning in Motion" into the system of the educational process of primary school students as a technique for expanding the volume
of their motor activity, which is based on imitation-motor reproduction of the meaning of the studied material directly during general
education lessons, when the subject It is used not only as a source of educational and educational information, but also as a way to
develop the spatial concept of its meaning, contributing to the concentration of students' attention, the removal of mental and
physical fatigue, the prevention and correction of posture disorders.
Complex quest for the best ways to solve urgent problems and outline the prospects for developing, maintaining and
preserving the health of schoolchildren against the background of intensive influence of educational process on the harmony of
intellectual and physical development of each child determine the outline of health-saving approaches to optimize their motor activity
in the system. «Family-school». It is generally determined that maintaining and maintaining the health of schoolchildren against the
background of their intensive training, which is characterized by significant mental load, as a rule, under the influence of timelongterm
slow-moving static volume of motor activity during sitting and at the desk in the training hours and preparing homework for
extracurricular time, requires the most effective use and timely introduction of innovative modern pedagogical technologies in the
multidimensional context of those educational spaces. elementary school students.