DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К (97) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21347
Title: Модель управління диференційованим навчанням вправ з м`ячем учнів молодшого шкільного віку на уроках фізичної культури
Other Titles: Model of management of differentiated training of exercises with a ball of pupils of primary school age at lessons of physical culture
Authors: Галай, М. Д.
Мішаровський, Р. М.
Михайличенко, О. О.
Keywords: диференційоване навчання
молодші школярі
вправи з м’ячем
структура моделі
урок фізичної культури
differentiated education
junior schoolchildren
ball exercises
model structure
physical culture lesson
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Галай, М. Д. Модель управління диференційованим навчанням вправ з м`ячем учнів молодшого шкільного віку на уроках фізичної культури / М. Д. Галай, Р. М. Мішаровський, О. О. Михайличенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 136-139.
Abstract: У статті обґрунтовано структурно-системний підхід вивчення педагогічного процесу навчання вправ з м’ячем молодших школярів на уроках фізичної культури в школі та побудовано модель, яка представляє собою теоретично і практично створену структуру, що відображає складові загальної педагогічної системи у схематизованій та наочній формі. Із цією метою детально проаналізовано педагогічний процес і синтезовано дані наукових досліджень з педагогіки, психології, фізіології, теорії та методики фізичного виховання стосовно навчання вправ учнів початкової школи у процесі фізичного виховання. Визначена практична цінність моделі в будь-якому педагогічному дослідженні, а також важливість використання методу моделювання у вивчені освітніх процесів.
The article substantiates the structural-system approach to studying the pedagogical process of learning ballroom exercises for students of grades 1-4 at physical education classes at school and constructs a model based on the systematization of pedagogical theory data, best practice experience, analysis of pedagogical observation results, questionnaires and expert surveys , which represents a theoretically and practically created structure reflecting the components of the general pedagogical system in a schematic and visual form. With this purpose, the pedagogical process was analyzed in detail and the data of scientific researches on pedagogy, psychology, physiology, theory and method of physical education concerning the training of exercises of elementary school students in the process of physical education were synthesized. The practical value of the model in any pedagogical research is determined, as well as the importance of using the simulation method in the studied educational processes. It is proved that the success of mastering ball exercises by students of junior classes depends on a number of objective and subjective factors, namely: the sports and material base of the school, the experience and qualifications of the teacher of physical culture, the motivation of students, individual-typological features of psycho-physiological development their body and level of motor readiness. The necessary point in managing the system of the educational process is to provide feedback between the participants in the educational process and the result of training. Any pedagogical system must be logically and structurally completed with a clear diagram of the interrelationships between its constituents. In the pedagogical system of management of exercising with a ball of pupils of a junior school, feedback is provided between the result - the formation of the skills of possession of the ball, the object - the student and subject of management - a teacher of physical culture. This connection consists in the possibility of evaluating the result of the pedagogical influence on the relevant criteria, the possibility of making corrections in the educational process.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21347
Appears in Collections:Випуск 3К (97)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Galay.pdf276.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.