В статье идет речь о физической реабилитации для детей младшего школьного возраста с асимметричной осанкой, занимающихся художественной гимнастикой. Коррекция осанки и в дальнейшем ее профилактика, будет способствовать гармоничному физическому развитию девочек. В работе представлены методики контроля силовых и гибкостных показателей мышц туловища, позволяющих определить асимметрии мышечных тонусов правой и левой стороны туловища. Представлена реабилитационная программа, позволяющая изменить асимметричную осанку, без прекращения тренировочных занятий. Предупреждение развития сколиоза и функциональных нарушений, связанных с ним основная цель и задача данной работы. В статье представлены практические рекомендации, направленные на гармоничное физическое и эстетическое развитие юных гимнасток.
У статті йдеться про фізичну реабілітацію для дітей молодшого шкільного віку з асиметричною поставою, що займаються художньою гімнастикою. Корекція постави і надалі її профілактика, сприятиме гармонійному фізичному розвитку дівчаток. В роботі представлені методики контролю силових і гнучких показників м'язів тулуба, що дозволяють визначити асиметрії м'язового тонусу правої і лівої сторони тулуба. Представлена реабілітаційна програма, що дозволяє змінити асиметричну поставу, без припинення тренувальних занять. Попередження розвитку сколіозу і функціональних порушень, пов'язаних з ним основна мета і завдання даної роботи. У статті представлені практичні рекомендації, спрямовані на гармонійний фізичний і естетичний розвиток юних гімнасток.
The article deals with physical rehabilitation of children of primary school age with functional disorders of posture symmetry, which is formed due to specific physical exercises that differentiate artistic gymnastics from other sports. To assess the posture, the Hawley chart was used, five parameters in the frontal and sagittal plane were considered, allowing one to estimate the deviation of the vertebra from the vertical, which is the norm. The analysis of estimation of flexibility and muscle strength parameters of the right and left sides of the body is presented, which normally should not be practically different. Based on the results obtained, a program of corrective exercises was compiled and practical recommendations were proposed for the prevention of possible asymmetric development of the spine in young gymnasts. Approbation of the program showed positive results and, in our opinion, contributed to the harmonious development of the spine in young gymnasts. Correction of asymmetry of posture can prevent the development of scoliosis and functional disorders associated with it. The use of differentiated programs should help to strengthen the musculoskeletal apparatus in children, while maintaining the flexibility and elasticity of the muscles of the corset of the spine and to prevent the functional failure of bilateral development of the muscles of the right and left sides of the body. Rehabilitation exercises will help prevent the development of scoliosis and promote health at all stages of growth and development of the younger generation.