В статье показаны возможности контроля и оценки специальной работоспособности и функциональных возможностей гребцов-спринтеров. В процессе контроля анализировали показатели специальной работоспособности при моделировании стартового разгона лодки, в период выполнения финишного ускорения, а также возможности поддержания устойчивых параметров работы в процессе тренировочной работы скоростной направленности. Проведена оценка специфических сторон функциональных возможностей гребцов–спринтеров. Показатели эффективности системы энергообеспечения работы (VO2 max и La) были дополнены характеристиками реактивных свойств кардиореспираторной системы организма, которые оказывают влияние на мощность и емкость системы энергообеспечения работы гребцов–спринтеров в процессе тренировочной и соревновательной деятельности.
У статті показані нові можливості контролю і оцінки спеціальної працездатності і функціональних можливостей веслярів-спринтерів. У процесі контролю аналізували показники спеціальної працездатності при моделюванні стартового розгону човна, в період виконання фінішного прискорення, а також можливості підтримки стійких параметрів роботи в процесі тренувальної роботи швидкісної спрямованості. Проведено оцінку специфічних сторін функціональних можливостей веслярів-спринтерів. Показники ефективності системи енергозабезпечення роботи (VO2 max і La) були доповнені характеристиками реактивних властивостей кардіореспіраторної системи організму, які впливають на потужність і ємність системи енергозабезпечення роботи веслярів-спринтерів в процесі тренувальної та змагальної діяльності.
The article is devoted to the search for special functional reserve ability of kayak rower at the distance of 200 m. The study research was attended by the 42 high level athletes of the province of Shandong (n = 22 men, n = 20 women). The article shows the possibilities of monitoring and evaluation of the special working capacity and functional capabilities of rowing sprinters. In the process of monitoring, we analyzed the performance indicators for the special working capacity in simulating the starting acceleration of the boat, during the period of the final acceleration, and also the possibility of maintaining stable performance parameters in the process of speed training. The evaluation of specific aspects of the functional capabilities of rowing sprinters was carried out. The performance indicators of the power supply system (VO2 max and La) were supplemented by the characteristics of the reactive properties of the cardiorespiratory system, which affect the special capacity and capacity of the power supply system for rowing sprinters operation during training and competitive activities. The results of the analysis showed that the athletes, who had a high level of ergometric power and energy supply, were distinguished by a high degree of respiratory reaction to the accumulation of anaerobic metabolism products. This is shown by the high level of VE/PaCO2 and VE /VCO2, recorded under conditions of 10 and 30 second acceleration. The high level of reactivity of the cardiorespiratory system indicated high prerequisites for the realization of the energy potential of rowing sprinters.