DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К (97) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21267
Title: До проблеми індивідуалізації тренувального процесу юних волейболістів
Other Titles: To the problem of individualization of the training process of young volleyball players
Authors: Бойчук, Р. І.
Захаркевич, Т. М.
Кваснюк, Ю. М.
Keywords: індивідуалізація
підготовка
юні волейболісти
навчально-тренувальний процес
indindualization
training
young volleyball players
training process
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бойчук, Р. І. До проблеми індивідуалізації тренувального процесу юних волейболістів / Р. І. Бойчук, Т. М. Захаркевич, Ю. М. Кваснюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 76-79.
Abstract: Мета роботи полягала в узагальненні положень пов’язаних з індивідуалізацією підготовки, які можуть використовуватись для оптимізації процесу багаторічного вдосконалення юних волейболістів. Наведено рекомендації з використання різних підходів для виявлення індивідуальних особливостей гравців у тренувальному процесі. Представлено алгоритм визначення індивідуальних розбіжностей у структурі підготовленості юних атлетів. Доведено, що індивідуалізація підвищує раціональність використання функціональних резервів спортсменів і запобігає ранньому завершенню кар’єри.
The aim of the work was to summarize the provisions related to the training individualization and those that can be used to optimize the process of long-term performance quality improvement of young volleyball players. Recommendations are given on the use of different approaches to identify the individual characteristics of players in the training process. An algorithm for determining individual differences in the structure of young athletes’ proficiency is presented. It is proposed to consider individualization as a relationship of successive procedures and forms of management of the athletes training. It is shown that individual planning of athletes training and competitive loads, as well as active use of factors that increase the training effectiveness and competitive activity, are necessary at a young age in order to avoid premature depletion of reserve capacities and excessive inhibition of the adaptation mechanisms. Such important factors as age, qualification, playing role, training period, which significantly affect the level of physical performance, shall be taken into account in the individualization process. This, in turn, requires the training process individualization and not only in terms of technical and tactical aspects, but also physical one. To date, there is a need to provide a differentiated approach to the selection of pedagogical influence means and methods in relation to a particular teenager, person and thus ensuring an effective system of long-term training of young volleyball players. One individualization approach implies defining the team and individual factor structure of athletes' proficiency in gaming sports. Determination of the main factors and their characteristics, formation of groups of athletes according to the test scores based on the individual factor values and cluster analysis of the individual characteristics of athletes and individual training programs.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21267
Appears in Collections:Випуск 3К (97)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boychuk.pdf177.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.