Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Козакевич, Ірина Олегівна
dc.date.accessioned 2018-10-04T08:33:42Z
dc.date.available 2018-10-04T08:33:42Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Козакевич, Ірина Олегівна. Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.01 – теорія та історія політичної науки / Козакевич Ірина Олегівна ; [наук. кер. Горбатенко Володимир Павлович] ; М-во освіти і науки України. - Київ, 2018. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21168
dc.description.abstract У дисертації аналізується вплив критичної теорії та діяльності представників Франкфуртської школи на розвиток світової політико-філософської думки та формування ціннісної основи сучасного суспільства. Доведено, що історико- політологічний екскурс у теоретичні основи та практики Франкфуртської школи може слугувати своєрідним дискусійним майданчиком для обговорення минулого, сьогодення і майбутнього західного суспільства, його історії та соціально- політичних змін, які відбуваються вже в наш час, в тому числі й в умовах суспільства, що демократизується. Здійснено політологічний аналіз критичної філософії у контексті перегляду цінностей, орієнтирів, традицій, норм політичного життя суспільств ХХ і ХХІ ст. Узагальнено напрацювання Франкфуртської школи щодо сумісності політики і моралі в умовах затяжної суспільно-політичної кризи, війни, наростання протестних настроїв. Поглиблено політологічні підходи до ідеї критичної теорії. Стверджується, що у працях представників Франкфуртської школи найчастіше критична опозиція урівноважувалась усвідомленням багатогранності феномену влади, розширенням його змісту  від виключно влади держави до влади науки, інтелекту, поезії, музики, релігії, сім’ї тощо. ua
dc.description.abstract В диссертации анализируется влияние критической теории и деятельности представителей Франкфуртской школы на развитие мировой политико-философской мысли и формирование ценностного фундамента современного общества. Доказано, что историко-политологический экскурс в теоретические основы и практики Франкфуртской школы может стать своеобразной дискуссионной площадкой для обсуждения прошлого, настоящего и будущего западного общества, его истории и социально-политических изменений, которые происходят уже в наше время, в том числе и в условиях общества, которое переживает процессы демократизации. Осуществлен политологический анализ критической философии в контексте пересмотра ценностей, ориентиров, традиций, норм политической жизни обществ ХХ и ХХI вв. Обобщены наработки Франкфуртской школы касательно совместимости политики и морали в условиях затяжного общественно- политического кризиса, войны, нарастания протестных настроений. Раскрыты политологические подходы к идее критической теории. Утверждается, что в работах представителей Франкфуртской школы чаще всего критическая оппозиция уравновешивалась осознанием многогранности феномена власти, расширением его содержания – от исключительно власти государства до власти науки, интеллекта, поэзии, музыки, религии, семьи и т.д. ua
dc.description.abstract In the thesis the influence of the critical theory and activity of the Frankfurt school representatives on the development of world political and philosophical thought and its significance for solving modern value conflicts have been analyzed. The historical and political excursus into the theoretical bases and practices of the Frankfurt school representatives may become not only a scientific and educational project, but also a kind of platform for discussing the past, present and future of Western society, its history and socio-political changes happening nowadays even in democratizing societies. The image of the typical Frankfurt School representative who supports socio-political movements, publishes books, delivers lectures and seminars, organizes contests for scientific research, advises members of the national security bodies, politicians, journalists, educators, public activists - and today it seems relevant from the standpoint of public Political activity as well as of a scientific research. Therefore, there was a need to carry out a political understanding of the history and the main directions of the critical theory of the Frankfurt School, its influence on the development of world political and philosophical thought. Political science analysis of critical philosophy is carried out in the context of the revision of values, landmarks, traditions, norms of the political life of societies of the 20th and 21st centuries. The position of freedom from illegitimate power is upgraded, which must ensure actual mutual recognition by citizens of each other’s rights, the possibility of legitimizing political, legal, socio-cultural norms, respect for the individual, the law, the current regime and international order. The Frankfurt School theoretical and applied working out on the compatibility of politics and morality in a protracted socio-political crisis, war, and the rise of protest sentiment have been analysed and summarized. In the aspirations to find unnatural, non-economic, as well as unmetaphysical basis of power, domination, interaction, scientists emphasized the importance of teaching people to mutual understanding, tolerance, value-bearing actions. The theoretical grounds and potentialities of the models of socio-political development offered by the Frankfurt School representatives were supported or condemned by leading intellectuals, political and public figures of the modern history. Considered to be productive the next ideas: the transformation of normative consensus on comprehended communicatively consensus in the discussion and substantiation procedures; development of new qualities and potentials of civil society; the struggle for free and creative thinking, against adaptability, conservatism, faith in contradictory facts and ready-made truths. The scientific and methodological approaches to the analysis of the theoretical heritage and practical activities of political science schools representatives. It is noted that among the achievements included in the archive of the history of political thought, it is necessary to conditionally distinguish between different levels of interdependent research of politico-philosophical, concrete historical and empirical analysis. The social-political ideals of G. Marcuse and their importance for the further development of the theoretical and applied theory of political repressions, public protests, radical actions in politics are also grounded. The author researches of historical, political and socio-cultural conditions of the Frankfurt school theorists’ outlook formation including the first totalitarian manifestation and attack, suppression of human rights and freedoms, the exile of Germany and the genocide of Jews, the realities of bipolar confrontation and protest movements for civil liberties, anti-racism, pacifism, feminism, ecology etc. In the thesis got deepened political science approaches to the study of the development of the critical theory idea, which is manifested in three main areas: the critique of ideology, the critique of capitalism and the theory of action. It is alleged that the Frankfurt School member’s writings often contains critical opposition to the state administration, police, corporations balanced by awareness of the diversity of the power phenomenon, the expansion of its content exclusively from the power of the state to power of science, intelligence, poetry, music, religion, family etc. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject критична ліворадикальна теорія ua
dc.subject Франкфуртська школа ua
dc.subject неомарксизм ua
dc.subject неофрейдизм ua
dc.subject суспільно-політичні зміни ua
dc.subject політичні цінності ua
dc.subject політична ідеологія ua
dc.subject ціннісні конфлікти ua
dc.subject людський вимір політики ua
dc.subject критическая леворадикальная теория ua
dc.subject Франкфуртская школа ua
dc.subject неомарксизм ua
dc.subject неофрейдизм ua
dc.subject общественно-политические изменения ua
dc.subject политические ценности ua
dc.subject политическая идеология ua
dc.subject ценностные конфликты ua
dc.subject человеческое измерение политики ua
dc.subject critical left radical theory ua
dc.subject Frankfurt school ua
dc.subject neo-Marxism ua
dc.subject neo-Freudianism ua
dc.subject socio-political changes ua
dc.subject political values ua
dc.subject political ideology ua
dc.subject value conflicts ua
dc.subject human dimension of politics ua
dc.subject.classification 321:159.953 (09) (477) ua
dc.title Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу