Стаття присвячена актуальній проблемі формування музичної культури у
початкових спеціалізованих музичних закладах. Метою є обгрунтування методичної моделі музичної культури молодших школярів, яка забезпечує розвиток емоційно-чуттєвої сфери, когнітивних і комунікативних якостей, творчої активності. У структурі музичної культури виділені емоційно-почуттєвий, когнітивний, комунікативний, творчо-діяльнісний компоненти, розвиток яких відбувається протягом трьох етапів. Їх урахування дозволяє наповнити новим змістом процес навчання молодших школярів у цих навчальних закладах.
Article is devoted to an actual problem of forming of musical culture in educational
specialized musical institutions. Its purpose are reasons for methodical model of musical culture of younger school students which provides development of their emotional and sensual sphere, cognitive and communicative qualities, creative activity. In structure of musical culture emotional and sensual, cognitive, communicative and creative and activity components which development is performed throughout three stages are allocated. Accounting of these components in educational process allows to fill content of training of younger school students with new content.