У статті розкриваються теоретико-методологічні основи впровадження у зміст
мистецько-педагогічної освіти нових технологій формування творчої активності
студентів. Активізація творчої позиції майбутніх учителів музики неможлива без
розкриття змісту творчої діяльності й конкретизації шляхів її здійснення у вузівській
практиці. Ефективність формування у студентів творчої активності у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін залежить від спрямованості студентів на саморозвиток творчих сил, стимулювання мотивації творчого пошуку при вирішенні навчально-пізнавальних завдань, усвідомлення структури й механізму творчої активності.
The article describes the theoretical and methodological foundations in the implementation of the contents of artistic and pedagogical education of new technologies of formation of creative activity of students. Enhancing creative position of the future teachers of music is impossible without revealing the content of creative activity and specifying ways to implement it in high school practice. Efficiency of formation of creative activity of students in the study of musical-theoretical disciplines depends on the setting students on the self-development of creative forces, to stimulate the motivation of creativity in solving educational and cognitive tasks, understanding the structure and mechanism of creative activity. In the course of musical-pedagogical training necessary to use training to develop courage, initiative, independence, originality, which determine the level of creative activity of the person. Organization of activities and communication during the musical and pedagogical training of students involves the use of active learning methods. Participation in the dramatization, improvisation, emotional and musical sketches, role-playing and simulation games stimulate activity and creativity of students. A clear distribution of educational roles with regard to the interests, capabilities and abilities of students create the conditions for self-expression and selfrealization of their personality, creativity. Active methods require each student clearly understand
their function in the role performed; consider the strategy of their own actions. Formation of creative activity requires a restructuring process in the new university
teaching approaches and principles, replacing the traditional teaching of technologies that
simulate the structure and take into account the laws of the creative process.