DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 10 (92) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20997
Title: Сучасний зарубіжний досвід професійної підготовки фахівців фізичного виховання для України
Other Titles: Modern foreign experience of professional training of p.e. specialists for Ukraine
Authors: Дерека, Т. Г.
Туманова, В. М.
Keywords: зарубіжний досвід
професійна підготовка
фізичне виховання
фахівець
foreign experience
professional training
physical education
specialist
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Дерека, Т. Г. Сучасний зарубіжний досвід професійної підготовки фахівців фізичного виховання для України / Т. Г. Дерека, В. М. Туманова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 10 (92). - С. 32-35.
Abstract: У статті досліджено сучасний зарубіжний досвід підготовки фахівців фізичного виховання. Проаналізовано професійну підготовку фахівців фізичного виховання у країнах Європейського Союзу. Розкрито особливості професійної підготовки фахівців фізичного виховання у Сполучених Штатах Америки. Розглянуто професійну підготовку фахівців фізичного виховання у країнах СНД. Запропоновано для впровадження до сучасних стандартів професійної підготовки в Україні досвід ЄС, США та країн СНД.
Modern foreign experience of P.E. specialists' training has been researched in this article. Professional training of EU states' P.E. specialists has been analyzed. It has been established that professional training in EU higher education institutions is focused on forming specialized knowledge, skills and abilities, on development of personal qualities which are important for the profession. That training of EU states’ P.E. and sports specialists is aimed at developing their creative potential, interests, tendencies, motives and values. Features of professional training of the USA's P.E. specialists have been highlighted. It has been established in this article that definitive features of the USA educational standards are the usage of the same educational plan in higher education institutions, regular recording of academic performance, as the graduation exams are conducted at the end of any educational level. Professional training of P.E. specialists in the USA is special because of that system of selecting the best future P.E. teachers and of controlling the progress of students’ readiness to be effective professionals. Professional training of the CIS states' P.E. specialists has been described. It has been defined in the article that professional activities of CIS states’ PE graduates include PE and sports education, promoting healthy lifestlyle, service industry, tourism, management, academic work. They are prepared by higher education institutions for such professional activities: pedagogical, training, recreational, managerial, academic researching, cultural and educational. It has been established that to develop and implement the programs of P.E. specialists’ training higher education institutions rely on particular type of professional activity, which is decided by the needs of labor market and educational and material resources. The experience of EU, USA and CIS has been offered to apply in Ukraine. It has been determined that adding the ability of students to select their own additional specializations and training schedule would provide Ukrainian educational systems with good perspectives.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20997
Appears in Collections:Випуск 10 (92)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dereka.pdf329.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.