DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 2 (96) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20773
Title: Мотиваційні пріоритети дівчат старшого шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом
Other Titles: Motivative prerequisites of senior high school students to physical culture and sports
Authors: Павленко, І. О.
Keywords: мотив
мотивація
дівчата старшого шкільного віку
фізичне виховання
фітнес
motive
motivation
girls of the senior school age
physical education
fitness
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Павленко, І. О. Мотиваційні пріоритети дівчат старшого шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом / І. О. Павленко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 2 (96). - С. 55-58.
Abstract: У статті проаналізовано мотивацію дівчат старшого шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом. Визначено, що більшість старшокласниць позитивно ставляться до занять фізичною культурою. Основними причинами негативного ставлення є нецікавість та відсутність музичного супроводу занять. З’ясовано, що емоційність та різноманітність є вагомими факторами, що визначають інтерес дівчат старшого шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом. Найбільш значимими мотивами для школярок визначено удосконалення фігури, нормалізація ваги тіла та підвищення стану здоров’я. Фітнес визначено найбільш привабливим видом спорту для дівчат визначеного вікового періоду. Отримані в ході дослідження дані необхідно враховувати у процесі розробки педагогічної технології профілактики надлишкової ваги у дівчат старшого шкільного віку в процесі фізичного виховання із використання засобів оздоровчого фітнесу
The article analyzes the motivation of girls of the senior school age for physical education and sports. In order to determine the motivation of senior high school girls for physical education and sports, we conducted a questionnaire survey among schoolchildren of Sumy general educational institutions in the number of 160 pupils. It is determined that most senior high school students are positively engaged in physical education. Scientists believe that knowledge of the causes that are preventing physical education will help to develop an adequate strategy to overcome such obstacles. The main reasons for the negative attitude are the lack of interest and lack of musical support for the classes. It is shown that emotionality and diversity are important determinants of the interest of girls of the senior school age to physical education and sports. Scientists rightly point out that the attitude to physical education lessons is closely linked to the personal meaning of the motives of activity for each student, among which are predominant: educational, cognitive, procedural, productive, evaluation, socially significant motives and motives for avoiding troubles. We also, in the process of sociological research, identified the motives that encourage older girls to engage in physical education and sports. The most significant motives for schoolchildren are the improvement of the figure, normalization of body weight and improvement of the state of health. Fitness is the most attractive sport for girls of a certain age. The data obtained during the study should be taken into account in the process of development of pedagogical technology for the prevention of overweight in girls of the senior school age in the process of physical education with the use of health fitness equipment.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20773
Appears in Collections:Випуск 2 (96)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pavlenko I..pdf504.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.