Cтаття присвячена визначенню основних тенденцій розвитку системи підготовки майбутніх учителів
фізичної культури у вищій школі. В статті відзначається, що однією з необхідних передумов успішного виконання
вчителем своїх фахових обов’язків є забезпечення гідного рівня його професійної підготовки в педагогічному ВНЗ. Для
можливості ефективного вдосконалення цього процесу важливо чітко визначити перспективи подальшого розвитку
системи професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. При цьому важливо враховувати, що ці
тенденції повністю узгоджуються із загальними напрямами модернізації педагогічної освіти в цілому у відповідності до
Національної доктрини розвитку освіти. На підставі аналізу наукових позицій різних науковців визначено, що подальший
розвиток системи професійної підготовки майбутніх учителів відбувається, з одного боку, в руслі таких загальних
тенденцій розвитку педагогічної освіти як фундаменталізація, гуманізація й гуманітаризація, демократизація,
випереджаючий характер, безперервність, інформатизація тощо. З іншого боку, розвиток цієї системи
характеризується своїми специфічними тенденціями, які переважною мірою зумовлені вимогами суспільства до
професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури.
The paper is devoted to the definition of the basic tendencies of
development of system of preparation of the future physical education teachers at the higher school. The paper notices that one of
the necessary preconditions of successful performance of professional duties by a teacher is the maintenance of worthy level of its
vocational training in a pedagogical university. For the possibility of effective improvement of this process it is important to accurately
define prospects of the further development of the system of vocational training of the future physical education teachers. Thus, it is
important to consider that these tendencies are completely co-ordinated with the general directions of modernization of pedagogical
education as a whole according to the National doctrine of the development of education. On the basis of the analysis of scientific
positions of different scientists it is revealed that the further development of the system of vocational training of the future teachers
occurs, on the one hand, in the flow of such general tendencies of development of pedagogical education as fundamentalization,
humanization and humanitarization, democratization, advancing character, continuity, information, etc. On the other hand, the
development of this system is characterized by its specific tendencies which are mainly caused by the society requirements to the
professional work of the future physical education teachers.