У даній статті розглядається проблема організації самостійної пізнавальної роботи студентів у сучасних умовах.
Розкривається зміст поняття «пізнавальна самостійність» з позиції різних авторів. В статті описується мотиваційний,
змістовно-операційний і вольовий компоненти самостійної пізнавальної діяльності, а також надаються основні етапи
виконання учбового завдання. Авторами виявлено ряд факторів і проблем, що суттєво впливають на якість самостійної
роботи студентів у ВНЗ, визначено роль деканату, кафедри та самого студента в системі індивідуалізованого навчання.
На підставі проведеного аналізу сучасних уявлень про особливості та зміст пізнавальної самостійної діяльності студентів авторами сформульовано основні методологічні положення, на базі яких будується ефективна система управління
пізнавальною діяльністю.
In this article the problem of self-organization of cognitive work of students
in modern conditions. The content of «cognitive independence» of the concept from the perspective of different authors. This article
describes the motivation, content-op and volitional components of independent cognitive activity, and are milestones of the training task.
The authors identified a number of factors and issues that have a significant impact on the quality of independent work of students in
high school, it defines the role of the dean's office, the department and the student in the individualized learning system. Based on the
analysis of modern ideas about the features and content of cognitive self-activity of students the authors formulated the basic
methodological principles, based on which to build effective cognitive performance management system. Use of interaction «Dean's
Office - Department – Student» in the individualized teaching students led to greatly intensify independent cognitive activity, both for
classroom and in extracurricular educational work and generally improve the quality of training of future teachers.