DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3 (84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20319
Title: Сравнительная характеристика уровня развития физических качеств у студентов-медиков Республики Беларусь и Украины
Other Titles: Порівняльна характеристика рівня розвитку фізичних якостей у студентів- медиків Республіки Білорусь і України
Comparative characteristics of the level of development of physical qualities in medical students of the Republic of Belarus and Ukraine
Authors: Ткачук, Е. Г.
Шкирьянов, Д. Э.
Keywords: студенты медицинского профиля
физическая культура
уровень физической подготовки
студенти медичного профілю
фізична культура
рівень фізичної підготовки
medical profile
physical culture
physical fitness
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Ткачук, Е. Г. Сравнительная характеристика уровня развития физических качеств у студентов-медиков Республики Беларусь и Украины / Е. Г. Ткачук, Д. Э. Шкирьянов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 (84). - С. 108-112.
Abstract: Анализ публикаций последних лет указывает, что все большее внимание медиков и специалистов физического воспитания привлекает значительное увеличение контингента студентов с нарушениями в состоянии здоровья. В работе изучены особенности организации физического воспитания в Республике Беларусь и Украине. Установлены отличия в значениях показателей уровня развития физических качеств у студентов-медиков 1 курса Республики Беларусь и Украины. Проведен педагогический эксперимент путем сравнительного анализа уровня развития физических качеств у студентов- медиков Республики Беларусь и Украины.
Аналіз публікацій останніх років вказує, що все більшу увагу медиків та фахівців фізичного виховання приваблює значне збільшення контингенту студентів з порушеннями стану їхнього здоров’я. У дослідженні вивчені особливості організації фізичного виховання в Україні та у Республіці Білорусь. Встановлено відмінності у значеннях показників рівня розвитку фізичних якостей студентів-медиків 1 курсу України та Республіки Білорусь. Проведений педагогічний експеримент шляхом порівняльного аналізу рівня розвитку фізичних якостей у студентів-медиків України та Республіки Білорусь.
Analysis of publications in recent years indicates that increasing attention of physicians and specialists in physical education attracts a significant increase in the number of students with disabilities in health status. The authors studied peculiarities of organization of physical education in Ukraine and Belarus. Established differences in the values of indicators of the development level of physical qualities of students of 1 course of Ukraine and the Republic of Belarus. Generalization of data of scientific and methodical literature convincingly establishes the fact of the negative dynamics of the level of physical fitness and state of health of students of higher education institutions of medical profile in Ukraine and Belarus. The purpose of this study is to make a comparative analysis of the level of development of physical qualities in medical students of the Republic of Belarus and Ukraine. To achieve this goal was organized a pedagogical experiment held in two phases on the basis of the educational establishment "VSMU" (Republic of Belarus) and the National medical University named after O. O. Bogomolets (Ukraine). It was attended by 151 student referred for health reasons to the main medical group: 79 girls enrolled in the educational establishment "VSMU" and 72 in NMU named after O. O. Bogomolets. Academic discipline "Physical culture" both in Ukraine and in the Republic of Belarus, is a compulsory subject in institutions of higher education. The most significant difference between the organization of the educational process lies in the total hours, which is much higher in the Republic of Belarus, 560 hours along with 320 hours. In Ukraine, the mandatory classes are provided only on 1 and 2 courses, and Belarus on 1-4. In the system level study of physical training of Ukraine and the Republic of Belarus there are differences in the content of the control-pedagogical tests of strength and also the General evaluation of development of physical qualities. In the first case involves a 10- point system, and the second 5-ball. Prospects of further scientific and methodical work are to develop a unified system of evaluation of physical fitness of students in both countries. Special attention should be paid to the correlation analysis, which allows to establish the main ways of improvement of the educational process.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20319
Appears in Collections:Випуск 3 (84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkachuk O. G., Shkiryanov D. E..pdf470.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.