У статті розглядаються надбання дисертаційних досліджень, монографій, праць
вітчизняних науковців з проблем теорії та практики управління ЗНЗ, які були здійснені за 1991–
2000 роки. Презентована орієнтована кількість та спрямованість дисертаційних досліджень
на здобуття наукових ступенів кандидата та доктора педагогічних наук з проблем управління
загальноосвітніми навчальними закладами за даний період часу.
Матеріали статті розкривають структуру і зміст методології управління,
обґрунтовано та докладно розкрито принципи, функції й методи управління школою. Оскільки
на початку 1990-х років в Україні почали з’являтись школи нового типу, виникла потреба в
модернізації змісту навчання та розробленні відповідного програмно-методичного
забезпечення, засобів організації навчально-виховного процесу, оцінювання його результатів. Це
зумовило посилення концентрації уваги до основних методів управління школою й пошуку нових
підходів до управління загальноосвітніми навчальними закладами в цілому у період
реформування загальної середньої освіти в Україні. Також було зроблено акцент і розглянуто
детально роботи й питання щодо появи нових посад в освітній галузі і підвищення кваліфікації
керівних та педагогічних кадрів. Виділено групи функцій діяльності системи роботи з кадрами і
підвищення їх компетентності. Також розглядаємо термін “менеджмент” як синонім
управління, що набув поширення серед науковців України і психологічні питання управління
школою, які популяризували менеджмент у сфері освіти, розкрили історію наукового
менеджменту.
В статье рассматриваются достижения диссертационных исследований, монографий,
трудов отечественных ученых по проблемам теории и практики управления ОУЗ, которые
были осуществлены за 1991–2000 годы. Представленная ориентирована количество и
направленность диссертационных исследований на соискание ученых степеней кандидата и
доктора педагогических наук по проблемам управления общеобразовательными учебными
заведениями за данный период времени.
Материалы статьи раскрывают структуру и содержание методологии управления,
обоснованно и подробно раскрыты принципы, функции и методы управления школой.
Поскольку в начале 1990-х годов в Украине начали появляться школы нового типа, возникла
необходимость в модернизации содержания обучения и разработке соответствующего
программно-методического обеспечения, средств организации учебно-воспитательного
процесса, оценка его результатов. Это обусловило усиление концентрации внимания к
основным методам управления школой и поиска новых подходов к управлению
общеобразовательными учебными заведениями в целом в период реформирования общего
среднего образования в Украине. Также был сделан акцент и рассмотрено подробно работы и
вопросы появления новых должностей в сфере образования и повышения квалификации
руководящих и педагогических кадров. Выделены группы функций деятельности системы
работы с кадрами и повышение их компетентности. Также рассматриваем термин
“менеджмент” как синоним управления, получил распространение среди ученых Украины и
психологические вопросы управления школой, которые популяризировали менеджмент в сфере
образования, раскрыли историю научного менеджмента.
The article deals with the achievements of the dissertation researches, monographs, works of
domestic scientists on the problems of theory and practice of management of the National Geographic
Sciences, which were carried out in 1991–2000. The oriented quantity and direction of dissertation
researches for obtaining scientific degrees of the candidate and doctor of pedagogical sciences on the
problems of management of secondary education institutions for the given period of time have been
presented.
The materials of the article reveal the structure and content of the management methodology, the
principles, functions and methods of school management are substantiated and detailed. Since the
beginning of the 1990s, new types of schools began to appear in Ukraine, there was a need for modernization of the content of training and the development of appropriate programmatic and
methodological support, the means of organizing the educational process, and evaluating its results.
This led to an intensification of the focus on the basic methods of school management and the search
for new approaches to the management of general education institutions in general during the period
of reforming general secondary education in Ukraine. There was also an emphasis on the work and the
question of the emergence of new positions in the educational sector and the improvement of the skills
of the management and pedagogical staff. The groups of functions of activity of system of work with the
personnel and increase of their competence are allocated. We also consider the term “management”
as a synonym for management, which has become widespread among scholars of Ukraine and the
psychological issues of school management, which have promoted management in the field of
education, have revealed the history of scientific management.