DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 7 (89) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20128
Title: Ефективність занять плаванням у позаакадемічних формах фізичного виховання студентів ВНЗ
Other Titles: The effectiveness of the swimming is outside academic classes form of physical education the students’ of university
Authors: Людовик, Т. В.
Гуртова, Т. В.
Безгребельна, О. П.
Череповська, О. А.
Keywords: позаакадемічні форми
фізичне виховання
плавання
морфофункціональний стан
внеакадемические занятия
физическое воспитание
плавание
морфофункциональное состояние
outside academic classes
swimming
morphofunctional state
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Ефективність занять плаванням у позаакадемічних формах фізичного виховання студентів ВНЗ / Т. В. Людовик, Т. В. Гуртова, О. П. Безгребельна, О. А. Череповська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 7 (89). – С. 8-11.
Abstract: Розглянуто питання використання засобів плавання у позаакадемічних формах занять фізичними вихованням студентів ВНЗ. Наведено підсумки експериментального дослідження з їхнім науковим обґрунтуванням. Експериментально підтверджено раціональність упроваджених нововведень для підвищення рівня морфофункціонального стану студентів основних медичних груп ВНЗ. Доведено ефективність використання засобів плавання у позаакадемічних формах занять фізичними вихованням на підставі отриманих достовірних змін у стані соматичного здоров’я студентів, що є основою забезпечення їхньої психофізичної готовності до професійної діяльності.
Рассмотрены вопросы использования средств плавания в внеакадемических формах занятий физическими воспитанием студентов вузов. Приведены результаты экспериментального исследования с их научным обоснованием. Экспериментально подтверждено рациональность внедренных нововведений для повышения уровня морфофункционального состояния студентов основных медицинских групп вузов. Доказана эффективность использования средств плавания в внеакадемических формах занятий физическими воспитанием на основании полученных достоверных изменений в состоянии соматического здоровья студентов, что является основой обеспечения ихней психофизической готовности к профессиональной деятельности.
The questions is using swimming means in outside academic classes form of physical education of students of higher educational institutions is considered. Based on the theoretical analysis the development and practical implementation of differentiated programs of outside academic classes form of physical education for students іt is established. The task of the work – of the еxperimental study of the effectiveness of using swimming in outside academic classes form of physical education of students’ of the main medical groups of universities. Methods of research: pedagogical experiment, pedagogical observation, pedagogical testing, methods of mathematical statistics. The effectiveness of the implementation of the author's program of outside academic classes form was determined. By a significant improvement of all test indicators without exception, as statistically confirmed fs evidenced on the basis of the results of the experiment. Determination of the level of somatic health of students txperimental group its positive dynamics: the difference between the results obtained in the first and third years of training is 9,47 points, which is reliably confirmed (p<0,001) is allowed to established. By the fact that the level of somatic health of the students of the control group at the end of the experimental study practically did not change and remained at a lower average level. The low effectiveness of the current program of outside academic classes form in comparison with the author's work is confirmed. Thus, the results of the practical implementation of the formulated provisions prove the rationality and effectiveness of building physical education in the post-academic period with the use of means of navigation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20128
Appears in Collections:Випуск 7 (89)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ludovik T., Gurtova Т., Bezgrebelnaya E., Cherepovskaya E..pdf219.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.