DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 9 (79) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19983
Title: Особенности построения хореографической подготовки тренировочного процесса для групп базовой подготовки в спортивной гимнастике
Other Titles: Особливості побудови хореографічної підготовки тренувального процесу для груп базової підготовки в спортивній гімнастиці
Authors: Омельянчик-Зюркалова, О. А.
Максимова, Ю. А.
Keywords: хореографическая подготовка
культура движений
выразительность
артистизм исполнения
стиль
хореографічна підготовка
культура рухів
виразність
артистизм виконання
стиль
Dancing training
culture movements
expressive
artistic performance
style
Issue Date: 2016
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Омельянчик-Зюркалова, О. А. Особенности построения хореографической подготовки тренировочного процесса для групп базовой подготовки в спортивной гимнастике / О. А. Омельянчик-Зюркалова, Ю. А. Максимова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 9 (79) 16. - С. 72-75.
Abstract: Цель: Определить назначение и востребованность хореографии в учебно-тренировочном процессе групп базовой подготовки в спортивной гимнастике. Материал: В исследованиях приняли участия 16 девочек 9-11 лет, которые занимаются спортивной гимнастикой на этапе базовой подготовки. Они были поделены на две группы: контрольную и экспериментальную. Использованные методы: анализ специальной научной и методической литературы; изучение опыта практической работы тренеров и хореографов и их опрос, в форме анкетирования; метод тестов; результаты выступления гимнасток на соревнованиях; метод экспертных оценок; педагогический эксперимент. Результаты: В ходе работы было выявлено необходимость применения средств хореографии в тренировочном процессе групп базовой подготовки в спортивной гимнастике. Разработана методика и построение тренировочного процесса с использованием "поэтапности" хореографии в подготовке юных гимнасток. Выводы: В процессе тренировочного занятия необходимо уделять больше внимания средствам хореографии с использованием элементов народного и классического танца. На основе полученных результатов намечено дальнейшее направление исследований с целью совершенствования тренировочного процесса в спортивной гимнастике.
Мета: Визначити потребу хореографії в навчально-тренувальному процесі груп базової підготовки в спортивній гімнастиці. Матеріал: У дослідженнях взяли участь 16 дівчат 9-11 років, які займаються спортивною гімнастикою на етапі базової підготовки. Вони були поділені на дві групи: контрольну та експериментальну. Використані методи: аналіз спеціальної наукової та методичної літератури; вивчення досвіду практичної роботи тренерів і хореографів і їх опитування, у формі анкетування; метод тестів; результати виступу гімнасток на змаганнях; метод експертних оцінок; педагогічний експеримент. Результати: В ході роботи було виявлено необхідність застосування засобів хореографії в тренувальному процесі груп базової підготовки в спортивній гімнастиці. Розроблено методику і побудову тренувального процесу з використанням "поетапності" хореографії в підготовці юних гімнасток. Висновки: В процесі тренувального заняття необхідно приділяти більше уваги засобам хореографії з використанням елементів народного і класичного танцю. На основі отриманих результатів намічено подальший напрямок досліджень з метою вдосконалення тренувального процесу в спортивній гімнастиці.
Objective: To determine the purpose and relevance of the choreography in the training process of a group of basic training in gymnastics. Material: The study involved 16 girls 9-11 years of age who are engaged in gymnastics at the stage of basic training. They were divided into two groups: control and experimental. Used methods: analysis of special scientific and methodical literature; study practical experience of trainers and choreographers and their survey, in the form of a questionnaire; test method; the results of performances of gymnasts in the competition; method of expert evaluations; pedagogical experiment. Results: The survey 30 respondents were involved (trainers) with experience in gymnastics from 2 to 25 years. According to respondents, the length of classes in choreography ranges from 30'-60 '. We also found that the majority of respondents believe choreographic training should be carried out 2-3 times a week. We found out that, unfortunately, is not always possible to use the scheduled time on the choreographic training, sometimes it is replaced with another type of activity. Choosing the type of choreography in the majority of the respondents depend on the schedule of the scheduled rounds, or during a particular type of employment. With the help of questionnaires we determined which part of the lesson is best done choreography. During the work it was revealed the need for tools of choreography in training groups of basic training in gymnastics. The method and the construction of the training process using the "phasing in" choreography in the preparation of young gymnasts. Conclusions: During the training sessions need to pay more attention to the means of choreography with folk and classical dance elements. On the basis of the results planned future direction of research in order to improve the training process in gymnastics.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19983
Appears in Collections:Випуск 9 (79)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Omelianchik-Zyurkalova_Maximov.pdf333.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.