DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. » Випуск 24 (І том) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19833
Title: Сутністні характеристики тренінгу для військовослужбовців-учасників бойових дій
Authors: Бриндіков, Юрій Леонідович
Keywords: тренінг
реабілітація
соціально-педагогічна робота
військовослужбовці учасники бойових дій
training
rehabilitation
social and pedagogical work
military servicemen combatants
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бриндіков, Ю. Л. Сутністні характеристики тренінгу для військовослужбовців-учасників бойових дій / Ю. Л. Бриндіков // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 24 (І том). – С. 142-151
Abstract: У статті представлено наукові підходи до визначення сутності тренінгу, який доцільно проводити з військовослужбовцями, які брали участь у військових діях. Автором охарактеризовано специфічні властивості тренінгу з комбатантами. Проаналізовано різні види тренінгів в залежності від мети, завдань, учасників груп. Головну увагу зосереджено на сутності проведення адаптивного тренінгу для військовослужбовців учасників бойових дій, розкрито його зміст, особливості і поетапний алгоритм проведення. Представлено структурні елементи тренінгу з виокремленням основоположних принципів (активності; партнерської взаємодії; безумовного прийняття учасників; зворотнього зв’язку; творчої позиції учасників) його проведення. Представлено характеристику тренінгових методів (групова дискусія, ситуаційно-рольові ігри) і технік (інформаційна, техніка симуляції, груподинамічні вправи, психодрама, самопрезентація, монолог, дублювання).
Essential characteristics of training for military servicemen -combatants.The article presents scientific approaches for determination the essence of the training, which is advisable to conduct with military personnel who took part in hostilities. The author characterized the specific properties of training with combatants.Different types of trainings were analyzed depending on the goals, tasks, group members. The main attention is focused on the essence of carrying out adaptive training for military servicemen-combatants, its content, features and a step-by-step algorithm for its conduct are disclosed. The structural elements of the training with the identification of the main principles (activity, partnership interaction, unconditional acceptance of participants, feedback, creative position of participants) of it’s holding. The characteristics of training methods (group discussion, situational-role games) and techniques (informational, simulation technique, group dynamic exercises, psychodrama, self-presentation, monologue, duplication) are presented.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19833
Appears in Collections:Випуск 24 (І том)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bryndikov.pdf308.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.