В статті розглядаються окремі теоретико-експериментальні аспекти проблеми формування професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах педагогічного університету. Зокрема, аналізується сучасний стан теоретичної і практичної підготовки студентів, спрямованої на формування комунікативної компетентності як складової їх професійного становлення; характеризуються особливості застосування тренінгу у професійно-комунікативній підготовці майбутнього фахівця соціальної сфери. Тренінг визначається як багатофункціональний метод впливу на людину з метою навчання, розвитку професійно важливих якостей і властивостей, особистісних характеристик; як ефективний метод соціально-педагогічної роботи; характеризуються цілі та завдання тренінгу по формуванню професійної комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників.
Training is an effective method of communication forming of specialists in the social sphere. The purpose of this article is to present the theoretical-experimental aspects ofthe problem of the professional communicative competence formation of future social
workers at the pedagogical university. It is analyzed the modern situation of theoretical
and practical students preparation, aimed at the formation of communicative
competence as part of their professional realization. The features of training
application in vocational and communicative preparation of future social workers are
also characterized in this article. In addition, training is defined by author as a multipurpose method of influence on a person with the purpose of preparation, development of professionally important qualities and characteristics, personal characteristics, as an effective method of social-pedagogical work. The objectives and tasks of training for formation of professional communicative competence of future social workers are also defined here.