DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 58 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19436
Title: An inset course on language assessment for university teachers in Ukraine
Other Titles: Курс підвищення компетентності у мовному тестуванні для викладачів університетів України
Authors: Kvasova, O. G.
Keywords: language assessment literacy
in-service course on language assessment
course content
training model
компетентність у тестуванні та оцінюванні
курс підвищення компетентності у мовному тестуванні
зміст і структура курсу
компетентность в языковом тестировании и оценивании
курс повышения компетентности в языковом тестировании
содержание и структура курса
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Kvasova, O. G. An inset course on languace assessment for university teachers in Ukraine : Курс підвищення компетентності у мовному тестуванні для викладачів університетів України / O. G. Kvasova // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 58. - С. 64-70.
Abstract: The paper considers the needs in teacher training in language testing and assessment prompted by the increased role of assessment for accountability at universities in Ukraine. The issues of language testing literacy have been focused on by outstanding theoreticians and practitioners working in the field for two decades now. The concept of language assessment literacy is crucial to defining the content area of the in-service course for teachers who are required to implement assessments properly. Traditional courses have included core topics such as validity, reliability, measurement control that tend overlook the recent developments in language assessment (portfolio, self-assessment). Such courses do not consider the immediate needs of classroom assessment providing theoretical basis mostly for standardized testing. Classroom assessment calls for a certain reconceprualisation of key notions and bridging the gap between "knowledge and skills" training models towards more teacher-oriented practice of learning to develop tests. The ideas of training teachers to collegially plan, review and improve self-constructed tests upon proper reflection based on evidence help reorient teacher training courses towards nurturing team work, focusing on examination of test quality, considering feedback from colleagues and from students. The paper presents a curriculum of a course targeted at Ukrainian university teachers and provides the data of piloting one of its six modules. The course is comprised of traditional, core topics of language testing complemented by a module on alternative assessment. The training model envisages a variety of work modes such as contact, independent, team, and individual, includes versatile activities (readings, discussions, tasks to do). The module was piloted in several universities in Ukraine, with its effectiveness established with the help of several specially developed tools of measurement (a test of assessment literacy, test constructor and student trainee questionnaires, expert judgements). Interpretation of the data suggests the perspectives of further research into the matter.
У статті пропонується обґрунтування потреб у курсі підвищення кваліфікації у мовному тестуванні викладачів іноземних мов, що працюють в університетах України. Схарактеризоване поняття "компетентність у мовному тестуванні та оцінюванні", на основі чого визначений предмет навчання у межах курсу. Описані зміст та структура курсу. Наведений приклад одного із модулів курсу, який був пілотований автором статті у кількох університетах країни. Висновки, зроблені на підставі даних пілотування, можуть слугувати підгрунтям для подальшої дослідницької роботи у цьому напрямку.
В статье предлагается обоснование потребности в курсе повышения компетентности в языковом тестировании преподавателей иностранных языков, работающих в университетах Украины. Охарактеризовано понятие "грамотность в языковом тестировании и оценивании", на основе чего определен предмет обучения в таком курсе. Описаны содержание и структура курса. Представлен один из модулей курса, прошедший пилотную апробацию в нескольких университетах страны. Выводы, сделанные на основе данных пилотирования, могут быть использованы в дальнейших исследованиях проблемы.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19436
Appears in Collections:Випуск 58

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kvasova.pdf275.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.