У статті висвітлена одна із проблем розвитку професійної компетентності вчителів малокомплектних шкіл в системі післядипломної освіти, а саме: моніторинг розвитку професійної компетентності вчителів малокомплектних шкіл у процесі післядипломної освіти. Обґрунтовано одну із головних умов розвитку професійної компетентності вчителів малокомплектних шкіл через організацію й проведення моніторингу набуття ними всіх компонентів професійної компетентності. Розглянуто якість навчання, яка досягається за рахунок модернізації змісту програм освітньої діяльності курсів підвищення кваліфікації на основі узгодження державного замовлення, потреб освітянського загалу та процесу навчання за рахунок забезпечення достатності умов, ресурсів, доцільності обраних форм і методів навчально-пізнавальної діяльності, самостійної роботи слухачів.
В статье освещена одна из проблем развития профессиональной компетентности учителей малокомплектных школ в системе последипломного образования, а именно: мониторинг развития профессиональной компетентности учителей малокомплектных школ в процессе последипломного образования. Обосновано одно из главных условий развития профессиональной компетентности учителей малокомплектных школ через организацию и проведение мониторинга всех приобретенных компонентов профессиональной компетентности. Рассмотрено качество обучения, которое достигается за счет модернизации содержания программ образовательной деятельности курсов повышения квалификации на основе согласования государственного заказа, потребностей образовательной общественности и процесса обучения за счет обеспечения достаточности условий, ресурсов, целесообразности избранных форм и методов учебно-познавательной деятельности, самостоятельной работы слушателей.
The introduction of monitoring system initiates changes occurring in the forms and methods of control that begins to perform besides administrative function, managerial, corrective and informative one. It actualizes the need of using modern forms of structured or standardized measuring of successful teaching and the introduction of adequate multimark evaluative scale, creating the system of educational standards and designing evaluative criteria for achieving the purpose. Principles of monitoring: development teachers’ professional competence in ungraded schools in postgraduate education: systemacity, objectivity, continuity, perspectiveness, humanistic directivity, openness, efficiency. Functions: analytical, diagnostic, corrective, oriententative, information. The goal – to ensure effective tracking quality changes in professional knowledge and skills of teachers in different periods of their training in the system of postgraduate education; analytical summarizing the results of their teaching activities directing to the self-improvement and self-development in teaching activities. Tasks: developing the algorithm of monitoring research; collecting, processing, analyzing the information; creating prognostication, analytical and reference materials, selecting factors influencing the changing situation in the educational process; providing reverse information about the conformity of actual results of the activity with its final ones; revealing the reasons and factors of discrepancy between planned and actual results; improving monitoring technology. Algorithm of the procedure: the formulation of the aim and the purposes of monitoring, the definition of criteria, indicators of the quality of measuring; selection of tools; organization of monitoring; data collection; processing and analyzing data; publication the results. Forms, methods and techniques: testing, monitoring, observation, explication, surveys, questionnaire, analysis of the results of students’ learning activities, basis and final diagnosis of the level of professional competence. Research tools: questionnaires, qualimetric models, tables for summarizing the level of students’ educational achievements, tests, special forms for collecting statistical information, schemes of analysis and introspection of the lesson – conform with generally accepted characteristics: validity, objectivity, reliability, accuracy. The introduction of monitoring of the development of teachers’ professional competence in the ungraded schools in the postgraduate education promoted an increase in learning process both in the period of the course and in the period between the courses, that confirmed the necessity of conducting it as pedagogical condition for the development of the professional competence.