DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 28(38) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19310
Title: Основні вимоги до сучасного вчителя біології
Authors: Нагорна, Н. В.
Дану, А. А.
Keywords: професіограма
сучасний вчитель біології
професійні якості
профессиограмма
современный учитель биологии
профессиональные качества
professiogram
modern teacher of biology
professionally significant qualities
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Нагорна, Н. В. Основні вимоги до сучасного вчителя біології / Н. В. Нагорна, А. А. Дану // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 28(38). - С. 151-155.
Abstract: У статті розглядається проблема щодо виявлення основних вимог до особистості сучасного вчителя біології. Розкрито сутність та структура професіограми сучасного вчителя біології, яка виступає моделлю фахівця та основою розробки змісту професійної підготовки майбутніх сучасних педагогів. Доведено, що специфіка діяльності сучасного вчителя біології висуває основні вимоги до нього. Охарактеризовано сукупність основних знань та вмінь сучасного вчителя біології, особистісних та професійних якостей педагога в соціально-еконоічних умовах сьогодення.
В статье рассматривается проблема исследования основных требований к современному учителю биологии. Раскрыта сущность и структура профессиограммы современного учителя биологии, которая выступает моделью специалиста и основой разработки содержания профессиональной подготовки будущих современных педагогов. Доказано, что специфика деятельности современного учителя биологии выдвигает основные требования к нему. Охарактеризованы совокупность основных знаний и умений современного учителя биологии, личностные и профессиональные качества педагога в нынешних социально-экономических условиях.
The innovative processes in the Ukrainian education necessitated the creation the professiogram of biology teacher, which would be not only a model of professional, but the basis for developing the content of training the future teachers as well. The paper clarifies the nature and structure of teachers’ professiogram, and analyzes the dynamics of the requirements for the individual features of biology teacher. The author proves that the specifics of the biology teacher determine the special requirements for him or her, the formation of the specific skills and availability of individual personality traits. The study attempts to outline a professional portrait of biology teachers which includes a set of necessary professional knowledge and skills, personal and professionally significant qualities of the individual teacher in the current socio-economic conditions. Professional portrait of modern biology teacher will be a reference in the professional formation of future specialists, and will contribute to the development of teacher’s personal and professional qualities which are important in the teaching profession, in the formation of his or her self-esteem, individual trajectory of professional self-development and self-improvement.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19310
Appears in Collections:Випуск 28(38)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nagorna_Danu.pdf279.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.