Стаття присвячена проблемі підготовки вчителя до особистісно орієнтованого навчання і виховання особистості. Визначено ряд факторів, що гальмують цей процес та висвітлено педагогічні умови успішного застосування вчителем дисциплін художнього циклу особистісного простору на мистецьких заняттях в загальноосвітньому навчальному закладі. Важливі наукові положення підтверджуються думками таких відомих педагогів і психологів як І. А. Зязюн, А. Г. Маслоу, К. Р. Роджерс та ін. Окреслюються вихідні позиції педагога у забезпеченні гуманізації загальної мистецької освіти учнів.
Статья посвящена проблеме подготовки учителя к личностно ориентированному обучению и воспитанию детей школьного возраста. Указывается ряд факторов, которые тормозят этот процесс, предлагаются педагогические условия успешного применения учителем дисциплин художественного цикла личностного простора на занятиях искусством в общеобразовательном учебном заведении. Важные научные положения подтверждаются мыслями таких известных педагогов и психологов как И. А. Зязюн, А. Г. Маслоу, К. Р. Роджерс и др. Сосредотачивается внимание на исходных позициях педагога в обеспечении гуманизации общего художественного образования учащихся.
The article is devoted to the problem of teacher preparation for personally oriented education and personality education. A number of factors hindering this process are determined and the pedagogical conditions of the teacher's successful application of the disciplines of the artistic cycle of the personal space in art classes in the educational institution are highlighted. These institutions include the presence of motivation, an important source of which is the artistic needs and interests of children, the use of effective forms, techniques and methods of artistic training and education; reliance on musical experience, acquired knowledge, abilities and skills of students; ability to creativity; creation on the employment of personality-oriented situations; The organization between the teacher and the student of the facilitation relationship. Important scientific positions are confirmed by the thoughts of such well-known teachers and psychologists as I. Zyazyun, A. Maslou, K. Rogers and others. The teacher's initial positions in ensuring the humanization of general artistic education of students are determined - the teacher organizes problematic education; variable use of traditional and non-traditional teaching methods; concentrating the attention of the teacher on the development of the child's creative features; inclusion in the process of artistic work of educational and creative tasks; creation of success situations, the atmosphere of student achievement; formation of value orientations in artistic activity; the ability to distinguish personal reflection, which would encompass the spiritual sphere of each child.