В статті окреслено сутність поняття «критерії». Визначено та теоретично обґрунтовано критерії ефективності виховання духовної культури студентів університету: обізнаність студентів з цінностями духовної культури, закладеними в музичному мистецтві; сформованість духовних потреб студентів у сфері музики та ціннісне ставлення до музично-естетичній діяльності; накопичення студентами університету духовного досвіду в процесі музично-естетичної діяльності (кількісний параметр); духовний розвиток та ріст студента у процесі музично-естетичної діяльності (якісний параметр). Названі критерії уточнено низкою показників та співвіднесено з основними структурними складовими духовної культури особистості (когнітивна, емоційно-ціннісна, акмеологічна та діяльнісно-перетворювальна). Окреслено три рівні ефективності виховання духовної культури студентів університету у процесі музично-естетичної діяльності: високий, середній та низький.
Criteria and indexes of efficiency of upbringing of students' inward culture in the process of musical aesthetics activity. In the article the essence of notion «criteria» are exposed. The criteria of efficiency of upbringing of students' inward culture are definite and it’s in a theory grounded: knowledge of students with the values of spiritual culture, which are in the musical art; formed of student’s spiritual necessities in the field of music and valued attitude toward musical aesthetics activity; accumulation by the students of university of spiritual experience in the process of musical aesthetics activity (quantitative parameter); spiritual development and growth of student in the process of musical aesthetics activity (high-quality parameter). The indicated criteria rows of indexes were specified. It also with the basic structural constituents of spiritual culture of personality was correlated (cognitive, emotional-valued, acmeological and activity-transforming). Three levels of efficiency of upbringing of students' inward culture in musical aesthetics activity (high, middle and low) were definite.