У статті розглядається проблема підготовки культурно-компетентного фахівця, здатного працювати в поліетнічному, полікультурному суспільстві. Усі зміни, що відбуваються в суспільстві, змусили вищі навчальні заклади США і Канади змінювати свої навчальні програми і навчальну стратегію таким чином, щоб задовольняти потреби студентів, які розрізняються за багатьма характеристиками. Білінгвальне навчання розглядається як необхідний інструмент досягнення рівності, допомагає представникам нетитульної групи населення успішно оволодівати державною мовою, досягати академічних успіхів, не втрачаючи при цьому зв’язків з власною культурою.
В статье рассматривается проблема подготовки культурно-компетентного специалиста, способного работать в полиэтническом поликультурном обществе. Все происходящие в обществе изменения заставили высшие учебные заведения США и Канады внести изменения в учебные программы и учебную стратегию таким образом, чтобы удовлетворить запросы студентов, отличающиеся многими характеристиками. Билингвальное обучение рассматривается как необходимый инструмент достижения равенства, помогающий представителям нетитульной группы населения успешно овладевать государственным языком, добиваться академических успехов, при этом не утрачивая связь с собственной культурой.
The article focuses on the requirements for modern schools of the USA and Canada to multinational teachers’ staff. According to experts, the school managed by teachers of the dominating culture gives an indirect allusion to the lower social status of some groups of students. In addition, the ability to communicate with speakers of different languages and representatives of different cultures effects positively on all members of the educational process. The diverse ethnic composition provides examples of role models, which encourages the motivation of students. In the US and Canada multicultural education should focus not only within the institution. Education should be based on the cooperation of non-governmental, professional and public organizations with direct experience in this sphere. One of the main conditions for the implementation of the ideas of multicultural education is to prepare culturally competent professional, able to work in multi-ethnic, multicultural society. All changes in society have forced universities to change their curriculum and instructional strategies so as to meet the needs of students who differ in many characteristics. An important part of multicultural education is bilingual teaching, seen as a necessary tool to achieve equality. Bilingual programs are designed to develop and improve self-esteem, build a sense of ethnic identity. A special form of bilingual training can be considered heritage classes (Heritage Language Programs), aimed at acculturation and learning historical homeland language. The most widely experienced programs are seen in Canada. Researchers concluded that bilingual teaching solves the problem of educational equality, as it helps members of non-title groups successfully master the state language, achieve academic success, while not losing ties with their own culture. As anti-racist by nature bilingual teaching has motivating effects on minorities, keeps a close contact of children with their parents, and can be viewed as a process involving world culture by means of native and foreign languages.