DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 28(38) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19237
Title: Історико-теоретичні основи музично-композиторської творчості : історіографія і реальність
Authors: Альзубейді, Альгейс
Keywords: музична творчість
композиція в музиці
техніка композиції в музиці
музыкальное творчество
композиция в музыке
техника композиции в музыке
musical creativity
composition in music
the technique of composition in music
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Альзубейді, А. Історико-теоретичні основи музично-композиторської творчості : історіографія і реальність / А. Альзубейді // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 28(38). - С. 66-70.
Abstract: Стаття присвячена визначенню історико-теоретичних основ музично-композиторської творчості, зокрема, визначенню історичних джерел та змісту основних понять стосовно композиторської творчості, основних технік та етапів процесу створення музичних творів. Представлені напрямки музичної творчості, які супутні сучасним проявам музичного мистецтва. Серед них розкриті особливості створення нових елементів музичних творів, варіантів їх виконання, а також наукових праць, присвячених музичній творчості. Музично-композиторська творчість розкрита як сукупність музично-творчих продуктів певного історичного часу конкретної культури.
Статья посвящена определению историко-теоретических основ музыкально-композиторского творчества, в частности, определению исторических источников и основных понятий композиторского творчества, основных техник и этапов создания музыкальных произведений. Представлены направления музыкального творчества, сопутствующие современным проявлениям музыкального искусства. Представленные направления музыкального творчества, которые соответствуют современным проявлениям музыкального искусства. Среди них раскрыты особенности создания новых элементов музыкальных произведений, вариантов их исполнения, а также научных трудов, посвященных музыкальному творчеству. Музыкально-композиторское творчество раскрыто как совокупность музыкально-творческих продуктов определенного исторического периода конкретной культуры.
The article is devoted to defining historical and theoretical foundations of a music composition activity, in particular, the definition of historical sources and concepts the composer's creative work, fundamental techniques, and certain stages of creating music. Presents some ways of musical creativity associated with modern manifestations of musical art. Among them, the features of the creation of new compositional elements of musical works, the different options of their performance, as well as in the field of view of the author and the creation of scientific works devoted to the art of music. Musical composer creativity disclosed as a collection of musical creative products of a certain historical period, a particular cultural systemю. The science about musical composition, theoretical information and practical proposals for the development of musical creativity, in other words, aimed at the creation of musical works. Provided that the content of the textbooks designed to teach music in a historical perspective has often been similar with General theories of composition. It is proved that does not yet exist a unified theory of composition, which would have summed up the experience of contemporary musical-artistic practice in its diversity. The concept of composition covers different styles and techniques that reflect traditional tonal music letter atonal and unconventional ways of its interpretation. Presents different views of the composer’s works, which bring together ideas about the need for knowledge of various musical disciplines, as well as the possibility of writing music not professional creators. But the creation of historically significant classic musical works require their author’s deep knowledge of music theory. The historic cultural experience of a music composition activity allows to distinguish several approaches in creating music.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19237
Appears in Collections:Випуск 28(38)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alzoubaydi.pdf273.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.