В статье анализируются ассоциативно-семантические корреляции названий частей суток и лексем с квалитативно-предметным значением. Обосновываются принципы включения слов в состав ассоциативно-семантических групп, выделяются семантические признаки, посредством которых осуществляется связь рефлексем с кауземами. Кроме того, определяется роль контекста в выявлении ассоциативно-семантических связей, представлены примеры совместного функционирования каузем и рефлексем в контексте.
У статті аналізуються асоціативно-семантичні кореляції назв частин доби і лексем з квалітативно-предметним значенням. Обґрунтовуються принципи включення слів до складу асоціативно-семантичних груп, виділяються семантичні ознаки, за допомогою яких здійснюється зв’язок рефлексем з кауземами. Окрім того, визначається роль контексту у виявленні асоціативно-семантичних зв’язків, наведено приклади спільного функціонування каузем і рефлексем у контексті
The article analyzes associative-semantic correlation of the names of parts of the day and lexemes with qualitative-objective meaning. The principles of the inclusion of words in the composition of associative-semantic groups are grounded, semantic features are distinguished, through which a connection is made between the reflex and the kauzemes. The associativesemantic group occupies a special place among traditionally distinguished lexical paradigms. It is formed both on the basis of cause-effect relations of the realities of the surrounding world, and taking into account the semantic interactions of lexemes in the language. The composition and structure of this paradigm is due to the semantic structure of the original word. Based on the similarity of the nominated realities, the reflexes that represent the semantic attribute common to the kauzemes, within the given paradigm, are distributed along the denotative zones. The article also defines the role of the context in the identification of associative-semantic links, presents examples of the joint functioning of the kauzemes and reflex in the context. The prospect of the study is a description of the composition and structure of a typical associative-semantic group with the causal name of the day parts