У статті подаються результати досліджень сутнісного змісту дефініції професіоналізму діяльності методичних працівників та визначення її структурно-функціонального складу, що охоплює діагностичний, орієнтаційно-прогностичний, конструктивно-проектувальний, організаторський, інформаційно-пояснювальний, комунікативно-стимулювальний, аналітико-оцінювальний та дослідно-творчий компоненти, які відображають відповідні функції педагогічної діяльності методистів та зумовлюють необхідні складові їх професіоналізму.
Статья посвящена проблеме определения понятия профессионализма деятельности методических работников и его структурно-функционального состава. На основе существующих концептуальных моделей педагогического профессионализма, подходов к определению функционального состава педагогической деятельности, выделенной педагогической сути деятельности методических работников был предложен структурно-функциональный состав профессионализма педагогической деятельности методистов, а также дано определение понятию "профессионализм деятельности методического работника" через призму структурно-функционального подхода.
The article is concerned with a problem of the term definition about educators professional activity and its structure functional composition. On the basis of the current conceptual representations by the teaching professionality, strategys for a definition of functional structure at teaching activities, is marked the pedagogical essence by affairs of education coordinators is proposed a structure-functional composition of educators professional teaching activities. The structure-functional composition of educators professional activity as its analytic-predicative model is defined as a complex of diagnostic, orientation-predicative, constructive-planning, organizational, information-explanatory, communicative-encourage, analytic-qualificatory and research-creative components, reflexes corresponding functions of the educators teaching activity and determines important components of the professionality.
The educators professional activity is defined by author as integral, multicomponent, the complex structured phenomen, cause process and the result of the realization by productive practical and personal-phychologic activity by educator and reflects polyfunctionality of its teaching activity content.
Across the content analyzis and the educators professional teaching activities structure is shown on the phenomen of polyfunctionality, accented on a complex realization importance by educators in different functions of teaching activity in their harmonic combination, from which depends eventual result of quality and methodological work productivity, and on the back of the level the educators professional activity.