У статті розглядаються концепції формування сучасного освітнього середовища. Особлива увага надана питанням впливу інформаційно-комунікаційних технологій на структуру освітньої сфери соціокультурного простору. Висвітлено основні компоненти сучасної фахової моделі вчителя в аспекті застосування ІКТ як універсального педагогічного інструменту. Описані властивості освітніх середовищ, базованих на техніко-дидактичних можливостях комп'ютерних пристроїв. Розглянуто зміни форм навчальної діяльності вчителя та учня в освітньому середовищі, сформованому за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
В статье рассматриваются концепции формирования современной образовательной среды. Особое внимание уделено влиянию информационно-коммуникационных технологий на её структуру. Освещены основные компоненты современной профессиональной модели учителя в аспекте применения ИКТ как универсального педагогического инструмента. Описанные свойства образовательных сред, основанных на технико-дидактических возможностях компьютерных устройств. Рассмотрены изменения форм учебной деятельности учителя и ученика в образовательной среде, сформированном с помощью информационно-коммуникационных технологий.
The article deals with the concepts of the formation of a modern educational environment. Particular attention is paid to the issues of the influence of information and communication technologies on the structure of the educational sphere of the socio-cultural space. The main components of the modern professional model of the teacher in the aspect of the use of ICT as a universal pedagogical tool are highlighted. The properties of educational environments based on the technical and didactic capabilities of computer devices are described. The changes of the forms of educational activities of the teacher and the student in the educational environment formed by means of information and communication technologies are considered.