У статті розглядається актуальність проблеми включення студентів вищого навчального закладу у позанавчальну виховну діяльність з врахуванням їх потреб та інтересів як фахівця і як соціальної особистості. Підкреслюється, що необхідно спрямувати установки і цілі позанавчальної діяльності студентів не стільки на передачу інформації, скільки на формування і розвиток якостей громадянина, педагога, людини. Визначено переваги позанавчальної соціально-виховної діяльності з використанням мистецтва дизайну. Описано такі ефективні форми організації соціального виховання студентів у позанавчальній діяльності, як моделі соціального виховання: студія, майстер-клас, дизайнерська школа, факультетів, дизайн-театр тощо.
Extracurricular activity as a pedagogical factor of students’ social education. In the article the relevance of the inclusion of higher education students in extracurricular educational activities taking into account their needs and interests as a professional and as a social individual. Emphasized the need to direct the installation and goals extracurricular activities of students not only to transfer information as to the formation and
development of quality citizen, teacher, man. Advantages extracurricular social and educational activities using art design. The analysis specifics extracurricular educational activities based on the goal of social education through art design. Described as effective forms of social education of students in extra-curricular activities like social education model,studio, workshop, design school, faculty, design, theater and more.