DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 29(39) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19149
Title: Емоційні конфлікти у системі взаємин "викладач-студент" та шляхи їх подолання
Authors: Лопатинська, І. С.
Keywords: емоції
конфлікт
емоційний конфлікт
педагогічна ситуація
гуманістичне виховання
арт-терапія
психогімнастика
эмоции
конфликт
эмоциональный конфликт
педагогическая ситуация
гуманистическое воспитание
арт-терапия
психогимнастика
emotions
conflict
emotional conflict
pedagogical situation
humanistic education
art therapy
psycho-gymnastics
Issue Date: 2017
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Лопатинська, І. С. Емоційні конфлікти у системі взаємин "викладач-студент" та шляхи їх подолання / І. С. Лопатинська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 124-128.
Abstract: У статті розглядається поняття "емоційні конфлікти в системі відносин "викладач – студенти", конкретизується його зміст, виявлено причини виникнення та шляхи подолання емоційних конфліктів у навчально-виховному процесі. Тривожний емоційний стан може виникати через непідготовленість до заняття, невиконання поставленого завдання, фізичною неготовністю до передбачуваних навчальних навантажень, завищених очікувань і негативної оцінки викладача. У статті наголошено на необхідності навчити студента чинити опір несприятливим впливам соціального середовища, навчити його долати конфліктні ситуації, справлятися з негативними емоціями й зберігати своє емоційне благополуччя за будь-яких життєвих обставин. Характер відносин, що виникають між студентом та викладачами, динаміка їх розвитку в сприятливу або несприятливу сторону, проявляється в "боротьбі" кожного за своє місце в групі, на занятті та, й взагалі, у студентському житті. Наведено методи корекційного впливу, що покликані надати психологічний вплив, який призведе до нормалізації емоційного стану студента, оздоровлення психологічного клімату і характеру взаємин викладача і студентів під час заняття, що буде служити подоланню емоційних конфліктів.
В статье рассматривается понятие "эмоциональные конфликты в системе отношений "преподаватель – студенты", конкретизируется его содержание, выявлены причины возникновения и пути преодоления эмоциональных конфликтов в учебно-воспитательном процессе. Тревожное эмоциональное состояние может возникать из-за неподготовленности к занятию, невыполнению поставленного задания, физической неготовностью к предсказуемым учебным нагрузкам, завышенным ожиданиям и негативной оценке преподавателя. В статье отмечена необходимость научить студента оказывать сопротивление неблагоприятным влияниям социальной среды, научить его преодолевать конфликтные ситуации, справляться с негативными эмоциями и хранить свое эмоциональное благополучие при любых жизненных обстоятельствах. Характер отношений, которые возникают между студентом и преподавателями, динамика их развития в благоприятную или неблагоприятную сторону, проявляется в "борьбе" каждого за свое место в группе, на занятии и, и вообще, в студенческой жизни. Приведены методы коррекционного влияния, которые призваны предоставить оздоровление психологического климата и характера взаимоотношений преподавателя и студентов во время занятия, что будет способствовать преодолению эмоциональных конфликтов.
The article deals with the concept of "emotional conflicts in the system of relations" teacher – students ", concretizes its content, identifies the causes and ways of overcoming emotional conflicts in the educational process. An alarming emotional state can arise because of unpreparedness for occupation, non-fulfillment of the assigned task, physical unavailability to predictable training loads, overestimated expectations and a negative assessment of the teacher. The article stresses the need to teach a student to resist unfavorable influences of the social environment, teach him to overcome conflict situations, cope with negative emotions and store his emotional well-being in any life circumstances. The nature of the relations that arise between the student and the teachers, the dynamics of their development in a favorable or unfavorable direction, is manifested in the "struggle" of everyone for their place in the group, in class and, in general, in student life. Methods of corrective influence are presented, which are intended to provide improvement of the psychological climate and the nature of the relationship between the teacher and students during the class, which will help overcome emotional conflicts. The combination of circumstances and conditions surrounding the students and the student team must create a positive emotional background, accompanying the illumination, inspiration and creative activity of them. This is possible if the participants of the collective life will be ready not only to put forward the original ideas, but also to realize them, using non-standard ways of activity in the student's team, while creating a friendly microclimate, psychological comfort, giving each member the opportunity to self-fulfillment of their abilities. The success of overcoming negative emotional conflicts during the course of study is due to how many students have the skills to adequately respond to teacher's influence from the teacher and various emotional situations that arise in the cognitive process, express their emotions and control the emotional state of others.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19149
Appears in Collections:Випуск 29(39)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lopatinskaia.pdf255.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.