У статті висвітлено значущість педагогічних кейсів у викладанні педагогічних дисциплін, яка зумовлюється їх багатофункціональністю, можливістю вирішувати реальні педагогічні ситуації комплексно, використовувати знання, уміння й навички на практиці. Розглянуто особливості використання педагогічних кейсів у підготовці майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах запровадження нових освітніх стандартів. Головними перевагами методу педагогічних ситуацій є значна активізація творчого потенціалу майбутніх учителів. Разом з тим кейс-метод не є універсальним – його ефективне використання можливе лише спільно з класичним лекційним курсом, який він буде успішно ілюструвати.
В статье раскрыта значимость педагогических кейсов в преподавании педагогических дисциплин, которая обусловлена их многофункциональностью, возможностью решать реальные педагогические ситуации комплексно, использовать знания, умения и навыки на практике. Рассмотрены особенности использования педагогических кейсов в подготовке будущих учителей к профессиональной деятельности в условиях введения новых образовательных стандартов. Главными преимуществами метода педагогических ситуаций является значительная активизация творческого потенциала будущих учителей. Вместе с тем кейс-метод не является универсальным – его эффективное использование возможно только совместно с классическим лекционным курсом, который он будет успешно иллюстрировать.
The article highlights the importance of pedagogical cases in the teaching of pedagogical disciplines, which is predetermined by its multifunctionality, ability to solve real pedagogical situations in a complex way, use knowledge, abilities and skills in practice. The peculiarities of pedagogical cases’ use in the preparation of future teachers for professional activity in the conditions of new educational standards introduction are considered. The process of solving a pedagogical situation always involves the "exit" of a student beyond the educational process, into the space of pedagogical practice. That is, conditions for the inclusion of students in active professional activities are created. It is concluded that "case" is one of the few pedagogical methods that gives future teachers the opportunity to learn how to effectively share ideas, choose the best solution by working in a team, to demonstrate and improve analytical and evaluative skills, use theoretical material in practice, and make well-balanced decisions.
The effectiveness of a future teacher’s work with cases is due to the fact that he, approaching professional realities, at the same time, doesn’t have any obvious and unambiguous decision. The characteristic feature of pedagogical cases is the presence of intrigue, conflict, drama, which activate not only intellectual but also emotional inclusion in the decision-making process. First, students are asked to explain the essence of their understanding of the problem situation, to do its reflexive and analytical review, and then – to propose recommendations for the exit from it.
The main advantages of the pedagogical situations’ method are a significant activation of future students’ creative potential. However, the case-method is not universal – its effective use is possible only in conjunction with the classical lecture course, which it will illustrate successfully.