Стаття присвячена дослідженню проблем планування, організації, керівництва та контролю результатів самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів. Автори розглядають самостійну роботу студентів як одну з форм активної навчально-пізнавальної діяльності, визначальним фактором професійного становлення.
У статті акцентовано увагу на дотриманні об’єктивних та суб’єктивних вимог в питаннях організації самостійної роботи студентів. Для поліпшення якості самостійної роботи з’ясовувалася думка студентів щодо ефективності різних форм навчальної діяльності, ставлення до виконання завдань самостійної роботи, час, який вони на неї витрачають, проблеми, складність, кількість і трудомісткість в межах кожної дисципліни. На думку авторів, подолати проблеми в організації та поліпшити ефективність самоосвітньої діяльності студентів можна за допомогою правильної мотивації, формування умінь та навичок самостійно здобувати знання та нових форм активізації самостійної роботи.
Статья посвящается исследованию проблем планирования, организации, управления и контроля результатов самостоятельной работы студентов высших учебных заведений. Авторы рассматривают самостоятельную работу студентов как одну из форм учебно-познавательной деятельности, определяющим фактором профессионального становления. В статье акцентировано внимание на соблюдении объективных и субъективных требований в вопросах организации самостоятельной работы студентов. Для улучшения качества самостоятельной работы выяснялось мнение студентов об эффективности различных форм учебной деятельности, отношение к выполнению задач самостоятельной работы, время, которое они на нее тратят, проблемы, сложность, количество и трудоемкость в пределах каждой дисциплины. По мнению авторов, преодолеть проблемы в организации и улучшить эффективность самообразовательной деятельности студентов можно с помощью правильной мотивации, формирования умений и навыков самостоятельно приобретать знания и новых форм активизации самостоятельной работы.
The article is about researching the problems of planning, organization, management and control of the results of independent work of the students of higher educational institutions. Changes in the education system of Ukraine provide for further integration into the European educational space and the replacement of traditional academic education with a qualitatively new system aimed at developing cognitive interests, forming a creative personality of a specialist capable of self-development, self-education, innovation and rapid and qualitative improvement of the level of professional competence that reflects the unity of his/her theoretical and practical readiness.
The authors consider the student’s independent work as one of the forms of active educational and cognitive activity and as a determining factor of professional formation. The article focuses on the observance of objective and subjective requirements in the organization of the student’s independent work. In order to improve the quality of independent work, the students’ ideas about the effectiveness of various forms of educational activity, the attitude towards the tasks of independent work, the time they spend on it, the problems, the complexity, the quantity and complexity within each discipline were clarified. The independent work will be effective if it is planned and organized in conjunction with other forms of learning, if the content and volume of educational material for the students’ independent study is determined. According to the authors, overcoming the problems in the organization and improving the effectiveness of the students’ self-education can be done by the means of the right motivation, the formation of skills and abilities of independent acquiring knowledge and new forms of activating the independent work.