У статті здійснено теоретичний аналіз означеної проблеми, розкрито особливість формування професійного педагогічного мислення майбутніх учителів за допомогою використання методології дизайн-мислення. Визначено, що методологія дизайн-мислення має потужний потенціал для розвитку творчих здібностей та інноваційного мислення студентів. Розкрито деякі методичні особливості її використання у професійній підготовці майбутніх учителів. Доведено, що процес формування педагогічного мислення майбутніх учителів має бути спрямований на розвиток у них дизайн-мислення як інструмента для вирішення професійних педагогічних задач у контексті реформи нової української школи.
В статье осуществлен теоретический анализ указанной проблемы, раскрыто особенность формирования профессионального педагогического мышления будущих учителей посредством использования методологии дизайн-мышления. Определено, что методология дизайн-мышления имеет мощный потенциал для развития творческих способностей и инновационного мышления студентов. Раскрыты некоторые методические особенности ее использования в профессиональной подготовке будущих учителей. Доказано, что процесс формирования педагогического мышления будущих учителей должен быть направлен на развитие у них дизайн-мышления как инструмента для решения профессиональных педагогических задач в контексте реформы новой украинской школы.
The article deals with theoretical analysis of the problem. It was found out that in the conditions of renewal of the pedagogical paradigm, the expansion of technological capabilities, special attention is focused on the training of a modern teacher. The Law of Ukraine "On Education" defines the principles of state policy regarding such training, because training can be effective only when it is combined with the needs of the new time.
The results of the theoretical analysis of the problem show that design-thinking as a methodology has not become widely used in research by Ukrainian scientists and has not yet been widely used in the educational field, although it has a powerful potential for this. Therefore, there is a need for a systematic study of the methodology of design thinking as an instrument in the formation of pedagogical thinking, as a method of developing creative abilities and innovative thinking students in their professional training. The article reveals the peculiarity of the formation of professional pedagogical thinking of future teachers through the use of methodology of design thinking. It is determined that the methodology of design thinking has a powerful potential for the development of creative abilities and innovative thinking of students. In analyzing the essence of the concept of "design-thinking" it is determined that it is considered as a methodology for solving engineering, business and other tasks, is based on a creative, not an analytical approach. The main feature of design thinking, unlike analytical thinking, is not a critical analysis, but a creative process in which the most unexpected ideas lead to a better solution to the problem. Some methodological peculiarities of its use in the training of future teachers are revealed, and the decision process consists of three steps: information gathering: the definition of a problem that needs to be addressed; design (development): research and development of options for problem solving; choice: analysis and selection of one of several variants.
It is proved that the process of forming the pedagogical thinking of future teachers should be aimed at developing their design thinking as an instrument for solving professional pedagogical tasks in the context of the reform of the new Ukrainian school.