Стаття присвячена організації системи взаємозв’язків диригентсько-хорових
дисциплін як педагогічної умови формування професійної компетентності майбутніх учителів музики у вищих навчальних закладах. Представлена педагогічна умова містить у собі три складові, як от: реалізація міжпредметних зв’язків фахових дисциплін; інтеграція знань і вмінь дисциплін диригентсько-хорового циклу; утворення системи скоординованованих дій диригентсько-хорових дисциплін у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музики.
The article deals with the organization of close connection between conducting and choral subjects as pedagogical condition for formation of the professional competence of future music teachers in higher educational institutions. The presented pedagogical condition is based on three components, i.e. the implementation of interdisciplinary links with professional disciplines, the integration of knowledge and skills within conducting and choral discipline cycle, the formation of a system of coordinated actions in conducting and choral subjects in professional competence formation of future music teacher. The interdisciplinary links with professional disciplines such as psychological, pedagogical, musical, methodological, performing, etc. are considered as the initial level of implementation of the presented pedagogical condition. The integration between
conducting and choral disciplines is regarded as the next level which is proved from the point of view of artistic training integrity. The final level of the presented pedagogical condition is the formation of the system of conducting and choral disciplinary links on the basis of structuring and improving the content of conducting and choral component in the process of music teacher training. The article also considers the problems that prevent coordination between conducting and choral discipline cycle.
Статья посвящена организации взаимосвязей дирижерско-хоровых дисциплин как
педагогического условия формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки в высших учебных заведениях. Представленное педагогическое условие включает в себя три составляющие: реализация межпредметных связей профессиональных дисциплин; интеграция знаний и умений дисциплин дирижерско-хорового цикла; создание системы скоординованованих действий дирижерско-хоровых дисциплин в формировании
профессиональной компетентности будущего учителя музыки.