У статті систематизовано науково-теоретичний матеріал щодо визначення сутності та змісту творчої педагогічної позиції, яка є достатньо складним феноменологічним утворенням і розглядається з позицій різних наукових підходів. Окреслено систему понять, які пов'язані з проблемою дослідження, розкрито їхню сутність. З’ясовано, що сформована у майбутнього вчителя образотворчого мистецтва стійка, дієва, спрямована творча педагогічна позиція стане підґрунтям до формування та закріплення творчого стилю діяльності в процесі його самостійної художньо-педагогічної діяльності.
В статье систематизирован научно-теоретический материал по определению сущности и содержания творческой педагогической позиции, которая выступает достаточно сложным феноменологическим образованием и рассматривается с позиций различных научных подходов. Определена система понятий, связанных с проблемой исследования, раскрыта их сущность. Установлено, что сформированная у будущего учителя изобразительного искусства стойкая, действенная, направленная творческая педагогическая позиция станет основой формирования и закрепления творческого стиля деятельности в процессе его самостоятельной художественно-педагогической деятельности.
The article presents the systemized scientific and theoretical analysis for definition of key components and substance of "creative pedagogical approach" that comes as quite complex phenomenon from the view of different scientific research methods. The neighboring terms are defined and explained.
The scientific researches assert the necessity of formation of "creative pedagogical approach" as inner individual position on the basis of actual personal mental and creative student’ potential as well as his theoretical, methodological professional, cultural, acseological, humanitarian and esthetical education. The above conclusions are caused by the nature of personal professional growth that is quite long lasting and influenced by the motivation, individual values and goals arising from the initial period of study in pedagogical uviversity. Our analysis of scientific publications has led to conclusions on key components and substance of "creative pedagogical approach" term for future fine arts tutor and define it as complex feature of personality transferred into personal, creative and substantial attitude to his professional activities and their quality. It is also reflected in actions and creative artistic work including positive expectations on such work, as well as in the artistic area (in the part of pedagogical activities, self-expectations and those of other participant of educational process). The above is closely related to aspirations, progress and focus of pro-active, original and individual approach to pedagogical artistic tasks accompanied by non-standard, associative and improvisational creative activities and emotional perceptions of pedagogical artistic activities including permanent adherence to self-integration thereto.
It is further concluded that formation of solid, efficient and proactive creative pedagogical approach for future fine arts teacher comes as basis for emerging and acknowledgment of creativeness within his individual pedagogical artistic activities.